Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Jobb & Karriär

Kläderna avslöjar vem du är på jobbet

Foto: Erik Simander

Hur du klär dig på jobbet signalerar vad du jobbar med – och var.

De dolda klädkoderna kan signalera kreativitet eller förtroende, och det gäller att hänga med för att passa in och bli tagen på allvar.

Inom vissa yrken är det viktigt att klä och föra sig på rätt sätt. För att bli tagen på allvar, signalera förtroende eller professionalitet eller bara för att passa in. På många arbetsplatser vet de anställda vad som gäller, trots att det inte finns någon uttalad klädkod.

Annika Schilling är universitetslektor i organisation och ledarskap vid Linnéuniversitetet. Hon har länge intresserat sig för och forskat i vad konsulter inom olika branscher klär sig i – och vilka signaler kläderna sänder ut.

– Kläderna signalerar flera olika saker. En sak är tillhörighet, till organisationen, yrket och professionen, men också professionalitet. Som jurist förväntas man till exempel bära svart kostym eller mörkblå kostym för att det hör till yrkesrollen.

Att hålla sig till klädkoden är enligt Annika Schilling en viktig aspekt av att lyckas väl på sin arbetsplats. Men förutom att smälta in gäller det också att framhäva det som är unikt med en själv som yrkesperson.

– Kläderna kan signalera både likhet och unikhet. Man klär sig för att passa in men också för att visa att man har något unikt – någon särskild spetskompetens. Även där det finns strikta klädkoder kan man välja en slips eller strumpor som är speciella för att visa att man är unik.

 

Ska man till en rörmokare kanske man inte kommer med den kritstrecksrandiga kostymen för då riskerar man att bli en karikatyr.

 

Att komma för formellt klädd till en mer informell arbetsplats kan vara lika problematiskt som att komma underklädd till en formell arbetsplats. Det är viktigt att snabbt kunna plocka upp vilken klädkod som gäller – och inom vissa yrken är detta en kunskap som ska finnas redan innan man börjar arbeta.

– Det finns en tröskel in i vissa yrken. Speciellt i elityrken där man vill bevara yrkets exklusivitet. Förutom att man har de formella kvalifikationerna så ska man också ha en förståelse av yrkets essens, till exempel hur man klär sig, säger Annika Schilling.

Foto: Erik Simander
Martin Ridderfors. Foto: Erik Simander

Martin Ridderfors är new business director på den kreativa byrån Radon i Stockholm. Han är klädd i en grå T-shirt och jeans.

– Tidigare har jag jobbat på ställen där man haft en formell klädkod, men här är stilen mycket mer casual. Man kan lätt ha sneakers och T-shirt. Det signalerar att vi är nyskapande och hungriga, och om jag skulle klä mig i kavaj här så skulle jag känna mig som en katt bland hermelinerna, säger han.

Hans arbetsplats har ingen formell klädkod, men han tycker ändå att man snabbt märker vad som är en passande klädstil på arbetsplatsen. De som har mycket kontakt med kunder har en lite mer formell klädstil – medan de som är kreatörer kan ta ut svängarna lite mer.

– Ja, det är lite klyschigt att det ser ut så. Men lite av respekt för kunden så kan man ju inte se ut hursomhelst när man har den kontakten. Jag går inte på möte klädd som jag skulle kunna vara om jag bara satt på kontoret, säger Martin Ridderfors.

Just signalerna som kläderna sänder ut är viktigt, enligt Annika Schilling. Hon har studerat konsulters kläder i olika yrken. Eftersom det är en yrkesgrupp som ofta måste byta arbetsplats behöver de snabbt kunna se vilka koder som gäller.

– Ska man till en rörmokare kanske man inte kommer med den kritstrecksrandiga kostymen för då riskerar man att bli en karikatyr. Men ska man till bankens huvudkontor och arbeta så klär man sig så klart på ett helt annat sätt. Konsulter måste verkligen kunna vara kameleonter, säger hon.

Går det att helt strunta i vilka koder som gäller?

– Det kan gå, om man lyckas göra det till sin grej. Det får inte framstå som man inte förstått koden, utan i så fall måste det synas att det är ett medvetet val att avvika från normen.

Läs mer.DN jobb

  • Fler artiklar om arbetsmarknaden och experternas råd för att nå drömjobbet. Till DN:s jobbsida
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.