Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Jobb & Karriär

Roligt sommarjobb ska locka unga att bli egenföretagare

17-åriga Jennifer Bissas och Gomane Feili från Uppsala driver eget företag och säljer fruktsallad under sommaren. De tycker att det bästa med sommarjobbet är att de utvecklas som personer. Det känns just nu viktigare än att tjäna mycket pengar.
17-åriga Jennifer Bissas och Gomane Feili från Uppsala driver eget företag och säljer fruktsallad under sommaren. De tycker att det bästa med sommarjobbet är att de utvecklas som personer. Det känns just nu viktigare än att tjäna mycket pengar. Foto: Alexander Mahmoud

Antalet entreprenörer i Sverige sjunker, enligt en rapport som presenterades i mitten av juni. Men 17-åriga Jennifer Bissas och Gomane Feili går mot strömmen. De sommarjobbar som entre­prenörer och drömmer om att driva eget efter studenten.

Sverige har sedan 2007 haft en uppåtgående trend när det ­gäller entreprenörer men 2014 bröts trenden. Enligt undersökningen Global entrepreneurship monitor, GEM, minskade antalet nya företagare drastiskt förra året. Störst var ­raset bland kvinnliga småföretagare. Även andelen entreprenörer under 35 år sjunker.

Runt om i Sverige finns flera initiativ som syftar till att öka intresset för entreprenörskap bland unga. Ett av dem är ”Roligaste sommarjobbet” som finns i 20 kommuner. Mest utvecklat är konceptet i Uppsala där cirka 400 ungdomar mellan 15 och 20 år sommarjobbar med sina egna affärsidéer. Deltagarna ansöker genom att presentera sin idé och de som antas får ett start­kapital på 2 000 kronor. De får också en veckas utbildning i entreprenörskap och regelbunden handledning under ­tiden de driver sitt företag.

– Tanken är att de ska utveckla sin entreprenöriella förmåga. Oavsett om de väljer att bli företagare i framtiden lär de sig att tänka utanför ramarna och att ta för sig, säger Malin Green tillförordnad verksamhetschef för ”Roligaste sommar­jobbet”.

Jennifer Bissas och Gomane Feili läser båda ekonomiprogrammet på Thorén business school i Uppsala. När de fick höra talas om ”Roligaste sommarjobbet” började de genast spåna på affärsidéer. Efter att ha funderat över vad de själva skulle kunna tänka sig att köpa och sett bilder på skivad frukt på nätet bestämde de sig. Affärsidén blev att sälja fruktsallad där kunden själv bestämmer vilka frukter som ska ingå.

– Det bästa med jobbet är att vi har utvecklats jättemycket. Vi har blivit bättre på att våga prata med människor, är inte lika rädda för att få ett nej och lärt oss att marknadsföra på olika sätt, säger Jennifer ­Bissas.

Både hon och Gomane Feili kan tänka sig att starta egna företag ­efter studenten. Helst vill de fokusera på verksamheter inom skönhet eller design.

– Innan vi gjorde det här kändes det så svårt att starta eget. Men nu när vi har gjort det en gång känns det bättre och lättare, säger Jennifer Bissas.

Pontus Braunerhjelm är forskningsledare vid Entreprenörskapsforum och professor vid Kungliga tekniska högskolan. Han tror att minskningen av egna företagare i Sverige kan ha flera orsaker:

– Dels kan det handla om att vi har haft en exceptionell ökning ­sedan 2006 och att det kan ha skett en normalisering. Det kan också handla om att arbetsmarknaden har utvecklats och att många tycker att det är mer attraktivt med en ­anställning. En tredje tänkbar anledning är att diskussionen om vinster i välfärden och ändrade rut-regler har påverkat kvinnor som vill starta företag i den sektorn.

Han tror att mer småföretagande är viktigt för Sverige. Framförallt eftersom växande företag skapar arbetstillfällen men också eftersom nya företag har större benägenhet att skapa innovationer som skakar om en hel marknad. Exempel på några sådana svenska företag är Skype, Klarna och Mojang.

Pontus Braunerhjelm tror i första hand att det som krävs för att locka fler att starta eget är stabila och långsiktiga regler och goda villkor för företagare. Initiativ, likt ”Roligaste sommarjobbet” och Ung företagsamhet tror han kan ha viss betydelse.

– Det pekar på att det finns andra möjligheter än en anställning när man kommer ut på arbetsmarknaden. Man ser också att de som drivit företag under utbildningen är mer förberedda på vad som krävs om de startar eget senare, säger han och förklarar att det är viktigt eftersom svenskar har sämre självförtro­ende när det gäller att starta eget än ­exempelvis amerikaner.

Fakta:Färre driver eget

Andelen svenskar som ägnar sig åt entreprenöriella aktiviteter i tidigt stadium har fallit från 8,2 procent 2013 till strax under 7 procent 2014. Därmed bryts en uppåtgående trend sedan 2007.

Kvinnors entreprenörskap har ­fallit från 6,2 procent till 3,8 procent mellan 2013 och 2014.

Andelen unga entreprenörer (upp till 35 år) faller trendmässigt i Sverige sedan 2012 medan Sverige utmärker sig med en större andel entreprenörer i ålderssegmentet 55–64 år.

Källa: Global entrepreneurship monitor, GEM, en entreprenörskapsundersökning som baseras på 206 000 enkäter och 3 936 intervjuer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.