Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-27 09:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/sa-blir-du-upptackt-pa-linkedin/

JOBB & KARRIÄR

Så blir du upptäckt på Linkedin

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Under sommaren bestämmer sig många för att byta jobb. Men exakt vad spanar rekryteringsföretagen efter i din profil på Linkedin? DN har pratat med tre företag som delar med sig av vassa knep för den som vill bli rekryterad.

Arbetssökande, chefer och rekryterare. Det är tre exempel på personer som använder hemsidan Linkedin för att bygga upp sitt yrkesnätverk. I dag är hemsidan ett populärt verktyg för att marknadsföra sig.

En människa har bara en chans att göra ett bra första intryck. Som arbetssökande gäller det att lyfta fram nyckelkompetenser och erfarenheter som visar vad du går för. Det tycker rekryteraren Amanda Soneby på rekryteringsföretaget Bravura. Hon sitter med över 40 profiler på Linkedin varje dag.

– En rekryterare är utomstående och därför bör du undvika att informationen om din roll blir för intern eller komplex, risken är att en utomstående inte förstår vad du har arbetat med, säger Amanda Soneby.

90 procent av alla ansökningar som hon går igenom är hämtade från Linkedin. För att göra texten begriplig tycker Amanda Soneby att kandidater kan dela upp den i stället för att ha en lång beskrivning.  Ett vanligt misstag är att språket skiljer sig åt genom profilen.

– Du bör ha samma språk genomgående i profilen, vissa skriver sina yrkestitlar på engelska eftersom den är skriven på engelska i kontraktet, säger hon.

I stället är det bättre att översätta den till svenska. Dels blir språket sammanhängande, men likaså blir titeln enklare att begripa. Charlotte Hoflin, rekryteringschef på rekryteringsföretaget Poolia, vittnar om något hon kallar för titelsjuka.

– Det är klart att människor spetsar till sina profiler för att fånga andras uppmärksamhet, men spetsa inte så mycket att rekryterare inte begriper vad du faktiskt har gjort, säger hon.

Det finns två frågor hon vill ha svar på när hon tittar på din profil på Linkedin: vad har du haft för arbetsuppgifter och vad har du lyckats åstadkomma?  En tillspetsad titel tar dig sällan långt - om den inte förklarar dina arbetsuppgifter och framgångar. Vilket en kort titel sällan lyckas göra.

– Beskriv dina vassaste kunskaper, om du har jobbat som chef kan du till exempel skriva hur mycket du ökade omsättningen, säger Charlotte Hoflin.

Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Den som vill göra sig extra synlig kan också påverka algoritmerna. Rekryterare söker efter vissa sökord när de vill hitta jobbkandidater. Om tjänsten gäller en ekonomiassistent söker Amanda Soneby bland annat på ”fakturering”.

– Dessutom brukar jag titta på vilka företag du följer, om det visar sig att personen följer ett visst företag vet jag att individen troligtvis kommer tacka ja om jag erbjuder en tjänst där, säger hon.

Peder Andersson jobbar som rekryterare på rekryteringsföretaget Adecco. Enligt honom är det lätt hänt att personer glömmer att skriva ner vilka system eller program de har arbetat i.

– Det händer att våra kunder efterfrågar att personen hanterar ett särskilt affärssystem, om det inte framkommer i din profil finns det en risk att vi missar dig, säger han.

Något av det svåraste kan vara att välja foto. Dels vill du framstå som en trevlig kollega, men likaså professionell. Vid det här laget vet de flesta att festbilder sällan går hem hos en arbetsgivare. Men även om det är en naturlig bild kan det vara klokt att välja den noggrant.

– Ha gärna en bild som är branschknuten, till exempel en byggarbetare kan ha sin hjälm på huvudet, på så vis visar du att du är ett med din bransch, säger Amanda Soneby.

Men hur pass lönsamt är det egentligen att snygga till sin profil på Linkedin?

– Arbetsmarknaden är kandidatens marknad, i dag tjänar du nästan mer på att jobba med din profil än ditt cv, många rekryterare föredrar Linkedin eftersom alla profiler har samma layout och typsnitt, det skapar rättvisare förutsättningar, säger Amanda Soneby.

Ämnen i artikeln

Arbetsmiljö
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt