Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-19 10:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/skakningar-och-extremt-klimat-ska-testa-produkten/

Jobb & Karriär

Skakningar och extremt klimat ska testa produkten

I jobbet som miljötålighetstestare spenderas mycket tid vid klimatskåpen. Torben Jacobsson och Jacob Cardell på Innventiva.
Bild 1 av 3 I jobbet som miljötålighetstestare spenderas mycket tid vid klimatskåpen. Torben Jacobsson och Jacob Cardell på Innventiva. Foto: Lisa Mattisson
Torben Jacobsson har i över 30 års tid arbetat inom miljötålighetsteknik.
Bild 2 av 3 Torben Jacobsson har i över 30 års tid arbetat inom miljötålighetsteknik. Foto: Lisa Mattisson
I dag finns det cirka 2.000–3.000 miljötålighetstekniker i Sverige.
Bild 3 av 3 I dag finns det cirka 2.000–3.000 miljötålighetstekniker i Sverige. Foto: Lisa Mattisson

Jordbävningar, långa transporter och tropisk värme. Det är tre saker företagare vill att deras produkter klarar av när de vänder sig till miljötålighetstestare. Men i dag finns det ett fåtal kvar i landet. 

Rätta artikel

Produkttestare, konsult eller miljötålighetstestare. En del yrken har flera namn vilket gäller för Torben Jacobsson och Jacob Cardell. Båda två jobbar inom miljötålighetsteknik på företaget Innventia, en del av det statliga forskningsinstitutet Rise. 

Testcentret tar emot uppdrag från företagare som vill testa sina produkter innan lansering. Det kan handla om allt från läskeflaskor som ska klara en längre bilresa, till en antenn som ska stå i kustområden eller en bilmotor som inte får börja rosta. Den vanligaste kunden är små-och medelstora företag, som står för drygt 30 procent av omsättningen. 

– Med vibrationer, stötar och fukt simulerar vi den verkliga miljön, säger Torben Jacobsson, labbingenjör och produkttestare sedan trettio år.  

För många är yrket okänt och dessutom en aning abstrakt. Efter fyra år inom branschen kämpar Jacob Cardell fortfarande med att förklara vad det är han egentligen jobbar med. 

– När jag befinner mig på en julmiddag tar jag fram ett glas och förklarar att jag ser till att det kommer fram i rätt skick, säger han. 

Torben Jacobsson är produkttestare.
Torben Jacobsson är produkttestare. Foto: Lisa Mattisson

I dag finns det inget sätt att utbilda sig till miljötålighetstestare. De flesta i branschen har en bakgrund inom kemi, fysik, elektronik eller maskinteknik. Enligt Jacob Cardell är det viktigaste att personen har ett intresse för teknik. Resten går att lära sig – eftersom miljötålighetsprovning är något du lär dig genom arbete. 

När DN besöker produkttestarna är arbetet i full gång. Längs en vit vägg i lokalen står tre lika vita portar uppradade. Innanför dörrarna testas olika produkter i vad som kallas klimatrum. I ett av klimatrummen undersöks en bilmotor. Temperatur, fukt och ljus anpassas efter vad bilföretaget garanterar sina kunder att motorn klarar av. 

I en fyrkantig låda utan ljus skakar och vibrerar motorn konstant. Ljudet från klimatskåpet får hela kroppen att vibrera. Syftet är att undersöka tjugo års användning på tre dagar. Samtidigt görs en temperaturväxling som går från minus 40 till 85 plusgrader. 

- När vi testar personbilar, lastbilar eller truckar kör vi alltid temperaturväxling, det är så verkligheten ser ut för en motor som kör långt, säger Torben Jacobsson. 

Jacob Cardell och Torben Jacobsson är i full färd med att undersöka produkters tålighet mot salt genom att använda en saltdimma.
Jacob Cardell och Torben Jacobsson är i full färd med att undersöka produkters tålighet mot salt genom att använda en saltdimma. Foto: Lisa Mattisson

När en produkt inte tål det den är tänkt att klara av beskrivs det i en rapport till företaget. Vad de sedan väljer att göra med informationen är deras ensak, berättar Torben Jacobsson. 

– Vad vi gör är att sammanställa vad produkten klarar av utan att gå sönder. Sedan är det uppdragsgivaren som bestämmer hur de gör, men företagen har ett ansvar gentemot sina kunder, säger han. 

Under slutet av 90-talet ställdes miljötålighetsbranschen inför en utmaning. Virtuell provning blev trendigt och allt fler materiallabb hos företagen lades ner. Bland annat klimatkamrar och vibratorer avvecklades. Tanken var att effektivisera produktutvecklingsprocessen genom att använda sig av virtuell provning.

– Ett tag höll miljötålighetstekniken på att dö ut eftersom materialdata ansågs vara tillräckligt, men det behövs alltid mer miljötålighetskunnande, säger Peter Eriksson, ordförande i branschorganisationen Svenska föreningen för miljötålighetsteknik, SEES. 

Enligt honom behöver vi lära oss när vi kan göra virtuell provning och när det är bättre med verklig provning. Trots att branschen har reparerat sig sedan 90-talet är det än i dag brist på miljötålighetstekniker. Peter Eriksson uppskattar att det finns 2.000-3.000 yrkesverksamma inom miljötålighetsteknik i Sverige. 

- Du skulle kunna kalla oss för tekniker, ingenjörer eller konsulter, vi har många hattar på oss i detta yrke, säger Jacob Cardell. 

Läs även: Framtidens fordon rullas in i Borås 

Läs även: Så vill regeringen främja ny miljöteknik