Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Sociala medier nyckeln till nära kundkontakt

Victoria Carlsson och Sofie Stenmark driver ett yoghurtglassföretag. De är flitiga användare av sociala medier för att marknadsföra sig.
Victoria Carlsson och Sofie Stenmark driver ett yoghurtglassföretag. De är flitiga användare av sociala medier för att marknadsföra sig. Foto: Jonas Lindkvist

Det behöver inte kosta skjortan att marknadsföra sitt företag. För yoghurtglassföretaget Yollibox är sociala medier ett ovärderligt verktyg för att göra reklam och samtidigt komma konsumenterna nära.

För lite mer än två år sedan var Yollibox en idé som föddes under en biltur från Stockholm ner till tennisveckan i Båstad. I dag finns Victoria Carlssons, 25, och Sofie Stenmarks, 25, yoghurtglass att köpa i närmare 500 dagligvarubutiker runt om i Sverige. En stor del av framgången bygger på flitigt varumärkesbyggande genom sociala medier.

– För oss är det en medveten strategi. En stor del av vår målgrupp finns där och vi når ut till den direkt genom inlägg via sociala medier, ­säger Victoria Carlsson.

De förklarar att den populära bildbloggen Instagram har varit ovärderligt för att bygga upp företaget som ett livsstilsvarumärke.

– Där kan en bild, en bildtext, fånga så mycket. Sedan när du har 100 bilder och 100 bildtexter så kan du bygga upp ett helhetskoncept, till skillnad från en vanlig reklam­affisch som bara kommunicerar ut ett endaste budskap, säger Sofie Stenmark.

Med Instagram får kunderna också chansen att vara med och bestämma nya riktningar för företaget.

– Vi har möjlighet att kommunicera med våra konsumenter och få input på alltifrån nya återförsäljare till kommande produktutbud. Våra senaste smaker är ett resultat av den hjälp vi har fått av våra Instagramföljare. Genom sociala medier utvecklar vi produkten och företaget tillsammans med våra kunder, säger Victoria Carlsson.

Poängen med sociala medier, menar de, är också att det är lättare att fånga konsumenternas uppmärksamhet som annars har trubbats av i det ständiga bruset av reklambudskap.

– I allt större utsträckning undviker vi traditionell reklam. Det märks på hur vi läser tidningar, vi bläddrar snabbt förbi reklamen, och inte minst med hur vi numera ser på tv med alla nya streamingtjänster, säger Victoria Carlsson.

De poängterar också vikten av att vara lyhörd och att man nästan måste se sitt företag som en riktig person för att följarna ska stanna.

– Vi försöker vara nära, som en vän till våra konsumenter, säger ­Sofie Stenmark.

Duons tips

Se ditt företag som en riktig person och tänk ut vilka egenskaper den personen ska ha.

Det är viktigt att vara aktiv. Svara på kommentarer och sök på hashtaggar med ditt företagsnamn för att skapa en relation till konsumenterna.

Samtidigt som du ska vara aktiv på sociala medier gäller det att inte överösa dina följare med bilder och inlägg. Då kommer de att tröttna och avfölja dig. Ett inlägg om dagen är lagom.

Fakta: Yollibox

Grundare: Två. Inga anställda.

Omsättning: Prognos 2013, 8 miljoner kronor.

Produkterna finns i 500 butiker.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.