Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-27 15:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/specialisering-ger-langre-resor/

JOBB & KARRIÄR

Specialisering ger längre resor

Bild 1 av 4 DN frågar. 1. Hur långt pendlar du? 2. Skulle du kunna tänka dig att pendla längre om du fick en högre lön?Victoria Åkerlund, 45. Bor: Sundsvall. Gör: Bonus Controller1.Jag åker en gång i månaden mellan Sundsvall och Stockholm. Det fungerar bra.2. Det beror på hur mycket pendling det blir. Men jag skulle inte göra det nu när jag har familj.
Bild 2 av 4 DN frågar. 1. Hur långt pendlar du? 2. Skulle du kunna tänka dig att pendla längre om du fick en högre lön?Scott Richardson, 40. Bor: Solna. Gör: Snickare.1.Förut pendlade jag till Södertälje, nu är det bara till Liljeholmen. Det blir 20 minuter med tunnelbana.2.Det beror på hur mycket. Det måste vara en balans också, jag har hellre jobb i närheten.Ingrid Sjödahl, 34. Bor: Solna. Gör: Fotograf.1.Det händer någon gång men jag arbetar en del hemifrån.2.Det är ganska speciellt för mig då jag är fotograf, men ibland får jag åka långt för uppdrag. Det är lite svårt att svara på.
Bild 3 av 4 DN frågar. 1. Hur långt pendlar du? 2. Skulle du kunna tänka dig att pendla längre om du fick en högre lön?Jan Åke Johansson, 48. Bor: Norrköping. Gör: Researcher.1.Just nu mellan Norrköping och Stockholm. Innan var det en del veckopendling till Bryssel också. Två veckor där och två veckor i Norrköping.2.Pengarna betyder inte så mycket. Man får tänka på kvalitetstiden och fritiden också.
Bild 4 av 4 DN frågar. 1. Hur långt pendlar du? 2. Skulle du kunna tänka dig att pendla längre om du fick en högre lön?Anna Carson, 25, med dottern Elsa, 3. Bor: Stockholm. Gör: Studerar.1.Det tar ungefär 20 minuter, vilket är helt okej så länge det inte blir förseningar.2.Det skulle jag nog. Lönen skulle i alla fall vara med i beräkningen om jag skulle pendla längre.

Under flera decennier har långpendlingen i Sverige ökat markant. Anledningen är en allt mer specialiserad arbetsmarknad.

– Matchningen med rätt person till rätt arbete har blivit viktigare. Det driver upp resorna, säger Maria Börjesson, forskare vid KTH.

År 2012 beräknades 1,5 miljoner svenskar varje dag passera en kommungräns för att ta sig till arbetet. Det är en stor ökning jämfört med 1993 då motsvarande siffra var 961 000 personer. Ökningen har pågått under en längre tid. 1970 beräknades 14 procent av samtliga förvärvsarbetare pendla över kommungränser, 2007 var siffran 33 procent, enligt SCB.

Ökningen av pendlare har flera skäl. I en rapport från SCB om lokala arbetsmarknader nämns bland annat den kraftiga utbyggnaden av kollektivtrafiken under 1970- och 1980-talet och att fler blev ägare till en bil. Dessutom kom fler kvinnor ut på arbetsmarknaden och inom många hushåll skulle hänsyn tas till två personers arbetsförhållanden. Att flytta till ett nytt arbete var då inte längre lika lätt.

En anledning till att fler pendlar och att resorna blir längre ligger också i lönen. Maria Börjesson vid KTH, som forskar om transport i Sverige, menar att pendlingen är en del av en cirkel. Den svenska arbetsmarknaden har blivit mer specialiserad, vilket leder till att fler reser längre för att hitta rätt arbete. Specialisering leder i sin tur till högre löner. Det gör att pendlare har råd att resa längre.

– De specialiserade arbetena finns i städer som Stockholm, men i storstäderna är priserna för boende mycket högre. Det gör att människor flyttar till kranskommunerna