Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/studie-butikspersonal-i-konflikt-nar-arbetstimmar-hyvlas-bort/

Jobb & Karriär

Studie: Butikspersonal i konflikt när arbetstimmar hyvlas bort

Claudia Moraga Gullstrand arbetar i butik och är en av många som drabbats av deltaljhandelsens omstrukturering: kontrakt med få timmar som gör att hon behöver jaga arbetspass och ha två jobb samtidigt. Foto: Anders Hansson

Att bara få några timmars arbete i veckan skapar inte bara en oro för att klara sin ekonomi. Det påverkar också stämningen mellan arbetskamraterna som slåss om att få flera timmar, enligt en ny studie av anställda inom detaljhandeln.

– Det är ju inte vårt fel att det blir så. Men det är väldigt svårt att inte känna sig bitter heller, när man förlorar pengar på grund av det. Och tyvärr är det ju lätt att man riktar det mot varandra, säger Claudia Moraga Gullstrand med två olika jobb.

Fler deltidstjänster, ökad internkonkurrens och sämre karriärmöjligheter. Detaljhandeln genomgår en omstrukturering som drabbar såväl enskilda som gruppdynamiken på arbetsplatsen. Ett nytt fenomen är ”hyvling”, som tvingat många anställda att gå ner i arbetstid.

– Man blir utsatt och ensam i de här processerna och det sätter press på relationerna, vilket man inte undersökt så mycket tidigare, säger Rebecka Arman, universitetslektor i företagsekonomi som genomfört studien.

För att få vardagen att gå ihop kombinerar 24-åriga Claudia Moraga Gullstrand från Malmö två olika butiksjobb. Men inte ens dessa anställningar tillsammans garanterar en trygg inkomstkälla. 

I bokhandeln där hon arbetat i fyra år har hon enligt sitt anställningsavtal rätt att jobba varannan helg. På sin andra arbetsplats, en butik som säljer skönhetsprodukter, har hon sedan två år tillbaka ett kontrakt på fyra timmar i veckan. 

Trots dessa sparsamma avtal jobbar hon mer – mycket mer än hon egentligen orkar. Hur går det ihop?

– Jag tar alla extra pass jag kan, för jag vet inte om jag kommer få några nästa månad. 

Claudia Moraga Gullstrands osäkra anställningar skapar en ohållbar situation. – Jag vet aldrig hundra procent säkert att jag kommer kunna betala hyran. Foto: Anders Hansson

Att göra upp planer med familj och vänner på helger är nästan uteslutet. Om ett söndagspass (som på grund av OB-tillägget innebär dubbelt betalt) dyker upp, har hon inte råd att tacka nej.  

– Det påverkar jättemycket, säger hon med eftertryck. Jag vet aldrig hundra procent säkert att jag kommer kunna betala hyran och jag kan inte planera inför framtiden. 

Enligt en ny studie som gjorts vid företagsekonomiska institutionen vid Göteborgs universitet har användningen av deltidstjänster inom detaljhandeln ökat under 2000-talet.

– Deltidsanvändningen har ju alltid legat relativt högt men det har fortsatt öka ganska markant sedan 2009, säger Rebecka Arman som är universitetslektor i företagsekonomi och en av de som ligger bakom studien.

Rebecka Arman, universitetslektor i företagsekonomi, har undersökt hur omstrukturering i detaljhandeln påverkar personalen. Foto: Ewa Stackelberg

Studien lyfter fram hyvling, ett relativt nytt fenomen som innebär att personal plötsligt får ett nytt kontrakt med färre timmar, utan att det förekommit förhandlingar enligt lagen om anställningsskydd, LAS. 

Hyvling handlar om att anpassa butikens personalstyrka efter kunderna. Genom att anställa många personer på kontrakt med få timmar kan arbetsgivaren bemanna butiken efter behov. 

– Det drar ju mot det här amerikanska, att du kan behöva flera jobb för att kunna försörja dig, men samtidigt vara flexibel och kunna hoppa in när som helst, säger Rebecka Arman. 

Utöver att ”hyvlingarna” påverkar enskilda medarbetare, utsätts även gruppdynamiken på arbetsplatsen för påfrestningar, särskilt i butiker där arbetsgruppen är liten. Rebecka Arman menar att dessa förändringar skapar isolering på olika sätt, som sätter press på relationerna.

– Det är något som man inte undersökt så mycket tidigare, och som vi börjat spinna vidare på. 

I studien framkommer det att deltidsanställda och extrapersonal konkurrerar om att kallas in på extratider som uppkommer utanför det ordinarie grundschemat. Enligt en butiksmedarbetare som intervjuats är det inte alltid den gällande turordningslistan följs, något som skapar missnöje:

”Alltså vi får inte timmar för att de säger att det finns inte timmar, men det plockas ändå på de här extraarbetarna mera timmar, att de liksom blir inringda samma dag. /…/ alla får ju slåss för att kunna få det man vill ha. Och det är ju väldigt sällan man får det.”

Claudia Moraga Gullstrand bekräftar påfrestningarna på gruppdynamiken. Att kriga om arbetstider skapar spänning bland kollegorna menar hon.

– Det är ju inte vårt fel att det blir så men det är väldigt svårt att inte känna sig bitter heller, när man förlorar pengar på grund av det. Och tyvärr är det ju lätt att man riktar det mot varandra.

En annan följd av av att personalstyrkan anpassas till kundflödena är att kontakten mellan de anställda begränsas. I många fall går personalen om varandra, vilket kan innebära att de ibland inte träffar varandra på flera veckor och får kommunicera via post-it lappar eller per telefon efter arbetstid. 

– Det som förvånade mig mest är att personal bara ses som en utgift. För man tänker ju ändå att försäljning kan hänga ihop med försäljare. Det har väl varit den gamla tanken. 

Läs mer: Direktiven spikade – föreslår undantag i las 

Läs mer: Färre jobb – lågkonjunkturen knackar på 

Läs mer: S vill se en tryggare arbetsmarknad