Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Jobb & Karriär

Verkliga möten kan bli ett lyft för karriären

Nätverket Leadership academy är nystartat och har hittills haft en träff. Då föreläste den amerikanska ambassadörens fru Natalia Brzezinski som bland annat bloggar för Huffington Post.
Nätverket Leadership academy är nystartat och har hittills haft en träff. Då föreläste den amerikanska ambassadörens fru Natalia Brzezinski som bland annat bloggar för Huffington Post. Foto: Magnus Hallgren

Facebook, Linkedin och Twitter i all ära. Möten öga mot öga smäller ändå högst. DN Jobb har tittat närmare på ett antal fysiska karriärnätverk.

Många söker jobb och bygger ett personligt varumärke i sociala medier. Men som kontrast till det är suget efter verkliga möten stort. Nya karriärnätverk skapas hela tiden och enligt karriärcoachen Nina Jansdotter har referenser och rekommendationer från människor man har träffat i verkliga livet stor betydelse i yrkeslivet.

– Fördelarna med att vara med i ett karriärnätverk är många. Det handlar inte bara om att hitta nytt jobb utan också om att få inspiration, utbildning och affärsmöjligheter, säger Nina Jansdotter.

Alexandra Barganowski, Nicole Kalinowska och Natalie Furman studerar alla företagsekonomi vid Stockholms universitet. De är i slutet av sin utbildning och valde själva att starta ett nätverk för att få stöd i den framtida karriären.

– Många av de nätverk som finns har fokus på företag. Vi är mer nyfikna på personerna bakom företagen. Vi vill höra historien bakom framgången och hela vägen dit, säger Alexandra Barganowski.

Nätverket som kallas Leadership academy är nystartat och har hittills haft en träff. Då föreläste den amerikanska ambassadörens fru Natalia Brzezinski som är frilansjournalist och bland annat bloggar för Huffington Post.

– Syftet med nätverket är att vi ska få ta del av inspirerande ledares egna erfarenheter, upptäcka vilka möjligheter som finns på arbetsmarknaden och att vi ska knyta kontakter, förklarar Natalie Furman.

Förutom föreläsningar ska nätverket satsa på workshops där man tränar jobbsökande, frukostmöten och diskussioner.

Ett annat relativt nystartat karriärnätverk är F-gruppen. Det är ett forum för föräldralediga som vill ta en paus från barnpratet.

– Jag klättrade lite på väggarna när jag blev föräldraledig för andra gången och saknade det utbyte av tankar och den energi man får av jobbet, säger Emily Rosenqvist som startade nätverket för två år sedan.

Syftet med nätverket var att hålla i gång jobbtankar.

– Jag tror att många föräldralediga tar sig tid att fundera över yrkeslivet och karriären och då är det bra att ha andra att prata med.

Emily Rosenqvist har nu börjat jobba och Ylva och Emelie Lindén driver nätverket vidare. De vänder sig till föräldralediga kvinnor och män inom alla yrkesgrupper och ägnar sig till exempel åt föreläsningar, studiebesök och diskussioner inom olika teman. All verksamhet sker i centrala Stockholm och på platser som är anpassade för att kunna ha med sig barn. Planen är att utöka nätverket till andra delar av Sverige i framtiden.

Det finns också flera nätverk som är nischade. De kan till exempel vara inriktade på en viss bransch eller en yrkesroll. Några exempel på sådana är Ruter dam som riktar sig mot kvinnor i chefspositioner, Womentor och Geek girl som fokuserar på kvinnor inom IT-brancshen, BNI som är ett affärsnätverk för företagare och Founder alliance som vänder sig till entreprenörer.

Nina Jansdotter rekommenderar alla att gå med i ett karriärnätverk och ju förr desto bättre.

– Nätverka mest när du behöver det som minst. Det tar tid att bygga upp ett kontaktnät och det är inte lika lätt att nätverka när man är desperat efter ett nytt jobb, säger hon.

Fakta.Så skapar du ett eget karriärnätverk

1 Tänk efter vad du vill ha ut av nätverket.

2 Är du student kan du kolla om det finns möjligheter att starta genom kåren.

3 Ägna god tid till att hitta bra lokaler som passar ändamålet.

4 Marknadsför nätverket först bland dina vänner och bekanta och sedan i sociala medier.

5 Försök att vara flexibel och tillåt nätverket att utvecklas på egen hand.

Fakta.Nina Jansdotters bästa tips för nätverkande

1 Sätt av tid i almanackan.

2 Träna på din presentation så att du kan sälja in dig själv.

3 Tänk efter vad du kan bidra med. Nätverkande handlar både om att ge och ta.

4 Känn efter några gånger innan du bestämmer dig för att satsa på nätverket fullt ut. Det är ingen idé att lägga tid på det om du inte trivs med personerna som är med.

5 Underhåll kontakterna i sociala medier.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.