Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-ett-stort-fragetecken-ar-hur-den-nya-koncernen-ska-ledas/

Ekonomi

Jonas Fröberg: Ett stort frågetecken är hur den nya koncernen ska ledas

Kinesiska Geely Automobile och Volvo Cars diskuterar ett samgående. DN:s motorredaktör Jonas Fröberg svarar vad detta betyder för Volvo och Sverige.

1. Vad betyder det här?
Bilbranschen är pressad, de med tillräckligt stora volymer och störst kassor kommer att överleva. Även om Volvo Cars har vuxit och nu säljer över 700.000 bilar är man en liten spelare. Geely automobile sålde förra året nära 1,4 miljoner bilar. 

Samtidigt finns en stor våg av konsolidering i branschen, man står inför stora kostnader med elektrifiering och förarlösa bilar. Exempelvis gick PSA-koncernen (med märken som Peugeot, Open och Citroën) nyligen ihop med Fiat Chrysler. Att Volvo går ihop med koncernsyskonet Geely automobile är därför på många sätt naturligt. 

Volvo har redan i dag djupa samarbeten framöver i utvecklingsbolaget CEVT i Göteborg, som utvecklar mindre bilar både åt Geely och Volvo. Geely automobile äger CEVT till 100 procent och det nya Lynk & Co ägs till 50 procent av Geely automobile, 30 procent av Volvo och 20 procent av moderbolaget Geely Holding. För att inte tala om det nya gemensamma bolaget för förbränningsmotorer som skapades i höstas av bolagen.

Det går inte att utesluta att man gör detta för att undvika koldioxidböter i EU, Volvos tämligen törstiga bilar får samräknas med elbilarna från Lynk & Co som ska lanseras senare i år. Det sänker genomsnittsutsläppen för Volvo. Draghjälp kan också komma från Geelys nya elbilsmärke Geometry.

2. Hur berör detta Sverige?

Det är för tidigt att säga, inget är klart, men att Volvo går ut till marknaden visar att ett icke samgående skulle vara en prestigeförlust. Vi vet inget om eventuella effektiviseringar, eller vad som händer med jobben i Sverige.

Men det finns ett intresse från svenska institutioner, så sent som i december köpte AMF och Folksam 5 miljoner preferensaktier som kan omvandlas till stamaktier vid en börsnotering.

Ett stort frågetecken blir hur den nya koncernen ska ledas. Om Volvo tappar makt kan det på sikt missgynna Sverige. Det känns oroande att vd Håkan Samuelsson inte går ut och kommenterar denna gigantiska förändring av företaget. 

När Volvo planerade börsnotering för ett par år sedan var Håkan Samuelsson, enligt källor, mycket drivande i processen. Detta kan tyda på att han inte är med på tåget av någon anledning, men det är ännu för tidigt att dra några säkra slutsatser av hans tystnad. Man ska komma ihåg att Geely automobiles vd, An Conghui, ses som en stark ledare. Han är också vd för huvudbolaget Geely Holding, och står ordförande Li Shufu nära. En tuppfight mellan Samuelsson och Conghui kan gå kinesernas väg. 

Är det en ny folkaktie?

Det är långt ifrån säkert, bilbolag som BMW och Daimler har halverat sina aktiekurser sedan mars 2015 trots rekordvinster. Framtidens affärsmodeller inom bilindustrin är osäkra, alla vill se sig som techbolag som har högre värdering. Nu är det upp till bevis för Volvo och Geely. Tillsammans har de ändå goda förutsättningar, Volvo kan nu få hjälp med elektrifiering och man ska komma ihåg att ägaren Geely Holding ses som framsynta och gjort offensiva köp i både AB Volvo och Daimler.