Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-26 18:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-nortvolts-satsning-en-stor-dag-for-sverige/

Ekonomi

Jonas Fröberg: Northvolts satsning – en stor dag för Sverige

Northvolts vd Peter Carlsson på plats vid fabriksbygget i Västerås förra året. Foto: Lisa Mattisson

Northvolt har fått klartecken att starta sin batterifabrik. DN:s Jonas Fröberg svarar på tre frågor om storsatsningen i Skellefteå. 

Vad är Northvolt?

– Det är ett svensk batteribolag där medgrundaren och vd:n Peter Carlsson var en av de högsta cheferna på elbilstillverkaren Tesla. Northvolt har i flera år planerat en fullskalig fabrik för battericeller och elbilsbatterier i västerbottniska Skellefteå. Under flera år har ingen stor industriell investerare velat gå in och bekosta fabriken – förrän nu. 

Varför är det sådan uppmärksamhet kring bolaget nu?

– Bolaget har fått finansiering att bygga första halvan av sin batterifabrik för upp mot 16 miljarder kronor. Det är en stor nyhet av flera anledningar. Övergången till elbilar är en av Europas stora klimatutmaningar men det råder stor brist på litiumjonbatterier för elbilar. Efterfrågan kommer också att öka dramatiskt de närmste åren. Volkswagen gick i mitten av maj ut med att de behöver 300 gigawattimmar 2025 – det är en dubblering av den uppskattade volymen så sent som 2017. 

– Bilbatterierna, som står för 40 procent av värdet i en elbil, har hittills kommit från kinesiska och koreanska tillverkare. Detta hotar på sikt europeisk bilindustri eftersom en stor del av sysselsättningen finns inom förbränningsmotorer och växellådor som snart spelat ut sin roll. Det finns därför en stor europeisk politisk diskussion, bland annat i Europaparlamentet, om att stödja fabriker i Europa. 

– Nu har Northvolt säkrat finansiering på upp mot 16 miljarder kronor för att faktiskt bygga fabriken i Skellefteå. Man har också säkrat order för hela 120 miljarder kronor. Det innebär att produktionen i Skellefteå är utsåld mellan 2022 och fem år framåt. Stora investerare och kunder är stora koncerner som Scania. Som steg två planeras en batterifabrik i Tyskland tillsammans med Volkswagen. Men där är man vagare i kanterna och pratar om att det behövs politiskt ramverk.  

Vad betyder det här för jobben i Sverige?

– För Skellefteå kommun och hela norra Sverige enormt mycket. Fullt utbyggd räknar man med upp mot 2.500 anställda i fabriken. Om man, för jämförelse, översätter de 2.500 jobben i Skellefteå med 72.723 invånare till Storstockholm där nära 2,3 miljoner bor skulle det innebära över 78.000 nya jobb i Stockholm.

– Enkelt uttryckt kommer man nu i Skellefteå att tillverka bilbatterierna till de elbilar som nu ligger på ritborden hos de stora bilkoncernerna. Det är en stor dag för svensk industri. 

Vad finns det för frågetecken kring investeringen?

– En sak skaver: Volvo Cars valde nyligen bort Northvolt till förmån för kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. En annan känslig fråga är hur Northvolt ska få fram de så kallade känsliga metallerna. Kobolt kommer i huvudsak från Kongo och kontrolleras av kinesiska intressen. Här är bolagsledningen vag i svaren.