Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-stralkastarljuset-tands-mot-ingenjorerna-i-goteborg-och-motorfabriken-i-skovde/

Ekonomi

Jonas Fröberg: Strålkastarljuset tänds mot ingenjörerna i Göteborg och motorfabriken i Skövde

Om ett antal år är förbränningsmotorn död. Volvo Cars lösning: Man lägger dess produktion och utveckling i ett annat bolag knutet till moderbolaget Geely. Det kan betyda att motorkunnande och motorfabriken i Skövde kan blomma längre. Men även tvärtom – om Kina bestämmer så. 

Vad är det som händer?

– Låt oss börja svara med en motfråga: Vad gör man med en döende fossil del av ett bilbolag som hittills varit dess pulserande stolthet med 3.000 anställda och grunden till allt kunnande? 

Volvo Cars svar: Man lägger det i ett halvexternt bolag på koncernnivå tillsammans med 5.000 kinamedarbetare från Geely. Detta för att själv kunna fokusera på en elektrisk framtid. Men även för att få skalfördelar för utveckling och produktion av fossila motorer. Som bonus slipper man i praktiken ansvaret för en utdragen dödsprocess. 

För företagskulturen är nyheten dynamit: den innebär ett konkret ställningstagande om vad framtiden har i sitt hägn. Måndagens information ger dessutom inga som helst konkreta svar på vad som kommer att hända med Volvos motordel – och anställda på sikt. 

Låt oss höja blicken: Volvo Cars är i praktiken helägt av Geely Holding och dess ägare Li Shufu. 

Man satsar stenhårt på elbilar och självkörande bilar. Det är enormt kostsamt och kräver fokus. Samtidigt måste man spara där det går och fortsätta utveckla i alla fall bensinmotorer och hybridteknik: År 2025 kommer nämligen hälften av Volvos nya bilar att ha förbränningsmotor där kommande ambitiösa klimatkrav i Kina och Europa tarvar stora insatser att göra dessa effektivare. 

Konkret ska nu runt 3.000 anställda på Volvo Cars i Sverige och 5.000 på Geely i Kina slängas in i ett nytt bolag på koncernnivå – som ska kunna serva hela koncernen med motorer.

Är detta början på ett totalt samgående?

– Inget pekar på det. Volvo Cars släpper information i ett mycket tidigt skede, antagligen för att det annars skulle läcka värre än ur Vita huset och skapa oro. Volvos plan är att sätta sig med facken och internt under första halvan av nästa år samla allt som har med förbränningsmotorer och hybridlinor och tillverkning att göra i en enhet.

Det har facken inget emot. Tvärt om. 

Nästa steg – att bilda ett bolag på koncernnivå med den kinesiske ägaren är facken mer ljumma till. På goda grunder. Vi vet ju inte var produktion, makt eller ledning för ett nytt bolag ska ligga.    

Ja, vad betyder detta för jobben i Sverige?

– Det går helt enkelt inte att svara på i nuläget. Det beror på vad ägarbolaget Geely i Kina har för planer. Och hur mycket Volvos ledning vill vara en aktör i det. 

Enligt Volvos presstalesperson Stefan Elfström finns i dag inga fasta planer på vare sig ägarförhållandena eller styrning av ett nytt samägt bolag. Han poängterar att det ska ligga på koncernnivå – vilket kan tolkas som bortom Volvos direkta makt. 

Strålkastarljuset tänds mot två platser: dels utvecklingsingenjörerna i Göteborg. Dels Volvos klassiska motorfabrik i Skövde. 

Just tillverkningsfabriker för förbränningsmotorer och växellådor inom Europas bilindustri är en snackis på högsta politiska EU-nivå: vad ska hända med dem när branschen som sysselsätter nära 14 miljoner människor i Europa går över till elbilar? På riktigt – vad ska hända? 

Volvos Skövdefabrik, koncernens enda motorfabrik utanför Kina, kan komma att tjäna på detta eftersom hela Geelys produktion (i dag cirka 2 miljoner bilar per år) ska servas med motorer: Geely Automotive, Lotus, Lynk & Co och London-taxibolaget. Kanske kan man även sälja till andra tillverkare. Då skulle Mercedes (som har Geely som störste ägare) ligga nära till hands. 

Men om detta vet vi inget. Vi ska komma ihåg att Geely och Volvo för två år sedan startade en gemensam teknikutveckling vars huvudkontor hamnade i Kina, även om en enhet också självklart finns i Göteborg. 

Å andra sidan hamnade det gemensamma utvecklingsbolaget Cevt, som utvecklar bilplattformar under ledning av Mats Fägerhag, 2013 i Göteborg och ger i dag över 2.000 arbetstillfällen där.

I bakgrunden skaver en stor utvecklingskurva – vars långa tjocka streck pekar upp mot Pekings gråtjocka himmelskupa: Kommunistpartiet har en accelererande och tydlig plan att ta världsherravälde i viktig spjutspetsteknik. Hur påverkas Geely och Li Shufu av det?