Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-volvos-klimathopp-star-till-laddbara-suvar/

Ekonomi

Jonas Fröberg: Volvos klimathopp står till laddbara suvar

Volvos laddhybrid
Volvos laddhybrid Foto: Daniel Costantini

Rekord i omsättning vinst och kassaflöde innebär att bonusen är tillbaka för Volvo Cars 40.000 anställda. Men vad innebär EU:s klimatmål för bolagets verksamhet? Riskerar man miljardböter? DN:s Jonas Fröberg om kommande utmaningar för Volvo Cars. 

Hur går Volvo Cars?

– Det är skördetid för Volvo Cars, som förnyat hela sitt modellprogram sedan 2015. Mer än 700.000 bilar såldes 2019 vilket innebar rekordomsättning som ökade 8,5 procent och rörelsevinst som ökade 0,8 procent – även om rörelsevinsten på årsbasis minskade från 5,6 till 5,2 procent. Även kassaflödet, som kanske allra bäst mäter hur ett bolag mår bäst, ökade till rekordnivåer. Intressant är också att Volvo ökade vinsten andra halvåret – och rörelsevinsten ökade sista kvartalet till 6,7 procent. Allt detta betyder att bonusen är tillbaka för alla anställda. För ett år sedan uteblev bonusen trots säljrekord, vilket ledde till heta känslor.  

Så – inga orosmoln ovan Hisingen? 

– Produktionen har stått i två veckor i Kina och vd Håkan Samuelsson har svårt att svara på när läget ska normaliseras. 

En annan sak är suvarna, som både blir viktigare och känsligare för Volvo. Den nya finansdirektören Carla De Geyseleer nämnde flera gånger att det är dyra stora suvar som gör hela den positiva spiralen möjlig. Volvos bästsäljare är i ordning mellanstora XC60, den något mindre XC40 och stora XC90. Alla är suvar, som är tunga och relativt törstiga. 

Det leder till en synnerligen het fråga: EU:s sammanlagda bilflotta ska ner till 95 gram koldioxid i genomsnitt per kilometer 2021. Annars hotar stora böter. Det är en nagelbitare för Volvo Cars vars bilflottas genomsnitt 2018 låg på 132 gram, en ökning med 8 gram från året innan. 

EU-målen är, efter starkt bil-lobbyarbete, viktbaserade och individuella för varje tillverkare. Volvos mål är 108,5 gram 2021 och konsultfirman PA Consulting räknade nyligen ut att Volvo Cars kan tvingas böta så mycket som 4 miljarder kronor 2021. 

Alltså hotar miljardböter? 

– Nja, både finansdirektören och vd Håkan Samuelsson hävdar att det inte blir så eftersom man siktar på att sälja 20 procent laddhybrider 2020. I EU:s system får bilbolagen (efter stort lobbyarbete) på ett närmast fuskartat sätt räkna varje elbil eller laddhybrid två gånger i denna ekvation – så Volvos klimathopp det närmaste året står till stora laddbara suvar som drar mycket bensin när man kört de runt 3 till 4 milen på el.

Något konstigt i rapporten? 

– Håkan Samuelsson säger att utvecklingskostnaderna gått ner och inte ska öka – samtidigt som målen med elektrifiering är mycket högt satta: De flesta andra biltillverkares utvecklingskostnader går upp. 

Hälften av alla Volvobilar ska vara renodlade elbilar 2025 då de totala klimatavtrycken också ska ha minskat med 40 procent.

Läs mer: Vinst för Volvo – flaggar för viruseffekt