Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-29 20:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jord-arlas-nya-vapen-mot-oatly/

Ekonomi

Jörd – Arlas nya vapen mot Oatly

Foto: Beatrice Lundborg

Danska Arla tar upp marknadskampen med uppstickarkonkurrenten Oatly, efter år av reklam mot de havrebaserade dryckernas snabba tillväxt, rivalens marknadsföring och påståenden om att havredryck ändå inte är lika gott som mjölk.

Direkt Text

Sedan 2018 har havredrycksmarknaden växt med mer än 50 procent. Därför lanserar Arla Danmark nu tre ekologiska växtbaserade drycker under varumärket Jörd.

Konflikten mellan Arla och rivalen Oatly, som endast saluför helt växtbaserade alternativ till komjölken, har varit hätsk. Debattens vågor har gått höga och Arla gick ut med hånfulla motmedel i en antikampanj under namnet ”Brölk, Sölk, Trölk och Pjölk” - vilket fick Oatly att svara med att varumärkesregistrera samtliga fyra nyorden.

”Mjölken kommer alltid att ligga i Arlas hjärta, men vi vet att många danskar konsumerar plantbaserat vid sidan av mjölken. Därför är det ett naturligt steg och en spännande möjlighet för oss”, säger Hanne Søndergaard, Arlas koncernchef för global marknadsföring.

Av legala skäl får Oatly inte längre nyttja ordet ”mjölk” i havremjölk. Oatlys fjolårskampanj ”Spola mjölken” som anspelade på 70- och 80-talens nykterhetskampanj ”Spola kröken”, har också mött kritik från mejeriaktörer varav Arla är en av världens största.

Arlas havredrycker ska komma ut i de danska mejerihyllorna innan sommaren. Det framgår inte om dryckerna också kommer lanseras i Sverige.

Ämnen i artikeln

Arla
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt