Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-15 21:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kamratposten-kommer-att-ges-ut-av-dagens-nyheter/

Ekonomi

Kamratposten kommer att ges ut av Dagens Nyheter

Arkivbild med tidiga nummer av Kamratposten.
Arkivbild med tidiga nummer av Kamratposten. Foto: Maja Suslin / TT

KP + DN = sant. Kamratposten har tidigare getts ut av Bonnier Magazines & Brands. Från årsskiftet kommer den anrika tidskriften att ges ut av Dagens Nyheter.

Rätta artikel

Kamratpostens chefredaktör och ansvariga utgivare Lukas Björkman berättar att redaktionen ser fram emot att flytta in på DN.

– Vi har redan ett bra samarbete om DN:s junior-sidor. Nu får vi chansen att fördjupa det. Och när det handlar om att utveckla KP:s journalistik är DN bästa tänkbara plats.

– DN har kommit mycket längre än oss digitalt. Längst i Sverige rent av. Det är självklart en stor fördel för oss att flytta in i den miljön. Vi får även chansen att synas i nya kanaler och förhoppningsvis locka nya prenumeranter. Sedan handlar det om ansvar att förvalta ett väldigt fint arv också. KP grundades 1892. Tillsammans har KP och DN nästan 300 år av tidningsmakeri i ryggen. Att vi går tillsammans in i framtiden känns helt rätt.

Det redaktionella arbetet kommer att fortsätta som det gör i dag och för läsarnas del innebär det inga stora förändringar. 

– Kamratposten ska vara precis samma härliga tidning som landar i brevlådorna, säger chefredaktör Lukas Björkman.

Kamratpostens chefredaktör Lukas Björkman och DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
Kamratpostens chefredaktör Lukas Björkman och DN:s chefredaktör Peter Wolodarski. Foto: Carola Björk, Beatrice Lundborg

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski säger att det finns stora fördelar för DN och KP att komma närmare varandra:

– Vi har redan ett samarbete med KP redaktionellt och ser möjligheter att fördjupa det vi gör ihop. Den stora fördelen för KP och DN är att vi kommer att kunna hjälpa varandra i prenumerationsvärvning och marknadsföring, säger Peter Wolodarski.

– Dessutom kan vi lära oss av varandra redaktionellt och ha ett tätare utbyte när vi så önskar.

Kamratposten riktar sig mot barn i åldrarna 8 till 14 år och har genom åren vunnit många priser för sin journalistik. Dagens Nyheter har haft en stark tillväxt det senaste året och har nu över 150.000 helt digitala prenumeranter.