Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kandiskocken-vann-tvisten-med-hamburgerjatte/

Ekonomi

Kändiskocken vann tvisten med hamburgerjätte

Foto: Robin Haldert

Kocken Johan Jureskog har tvistat om logotypen med den europeiska jätten Burgerista. Nu har Patent- och registreringsverket, PRV, avgjort fallet.

Rätta artikel

Svenske kändiskocken Johan Jureskog – som satsat på en ny hamburgerkedja – utmanades i en varumärkestvist av centraleuropeiska branschjätten Burgerista, skriver Nyhetsbyrån Siren. 

Jureskogs logotypmärke med formen av en stiliserad hamburgare är för snarlikt Burgeristas, var argumentet. Patent- och registreringsverket ser dock skillnader mellan varumärkena och avslår invändningen i fallet.

Bild från PRV:s beslut.

PRV skriver ”utformningen av de tre ”lagren” i Burgeristas märke skiljer sig åt på så sätt att det översta och nedersta lagret har en konkav form medan ”lagret” i mitten har en symmetrisk utformning.  

Myndigheten pekar på att Jureskogs märke är snarlikt och att vissa skulle kunna blanda ihop dem men vid en sammantagen bedömning finns det skillnader mellan märkena.