Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Karmas Elsa Bernadotte: ”Vänta inte på den perfekta idén”

Efter lanseringen i London siktar matsvinnsappen Karma mot nya marknader. DN har träffat en av grundarna, Elsa Bernadotte, för att tala om digitalt ledarskap och effektiv kommunikation. 

En halv miljon ton mat och dryck hamnar i sopor och avlopp i Sverige varje år, enligt SCB. Idén bakom appen Karma är att sälja överbliven mat från restauranger och matbutiker till ett lägre pris. Bolaget har på kort tid fått 250 000 användare och har nyligen lanserats i London. 

– Londons restaurangutbud är stort och invånarna är både miljömedvetna och vana vid att köpa mat med mobilen. Vår tjänst ligger rätt i tiden, säger Elsa Bernadotte.

Efter studierna på Handelshögskolan i Stockholm började Elsa Bernadotte arbeta på modehuset Chanel. Men suget efter att starta eget fanns med hela tiden. Några försök gjordes vid sidan av jobbet men det var först efter beslutet om att kasta sig ut i ovissheten som hon helhjärtat kunde gå in för entreprenörskapet.

– Jag insåg att jag kanske aldrig kommer att komma på den perfekta idén eller att tajmingen aldrig kommer att vara perfekt. Jag blev tvungen att skapa förutsättningarna själv. Då bestämde jag mig för att säga upp mig, säger hon. 

Snart startade hon företaget Pop Fruits tillsammans med Erik Lindblad, som hon var bekant med sedan en tid tillbaka. Affärsidén var att sälja fryst frukt på pinne. 

Pop Fruits såldes senare till ett brittiskt bolag och Elsa Bernadotte startade Karma i november 2016 tillsammans med Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling och Mattis Larsson. Förra året drog bolaget in omkring 30 miljoner kronor i riskkapital. 

Hennes tips till personer som vill starta eget och behöver finansiering att utgå från sig själv. 

– Tänk dig själv att du ska ge bort 100 000 kronor till någon och släppa kontrollen. Vad vill man veta för att känna sig lugn? En entreprenörs uppgift är att ha svar på investerarens frågor och försöka minimera osäkerhetsfaktorer, säger Elsa Bernadotte. 

Bolagets snabba tillväxt kräver ständig problemlösning. Dessutom ökar kraven på bolaget som arbetsgivare i takt med att det växer, enligt Elsa Bernadotte. 

– Allt förändras konstant. Min roll som ledare och chef är något annat än den var för ett år sedan. Vi måste ifrågasätta hur vi gjorde saker då för att hitta smartare sätt som fungerar bättre i dag, säger hon. 

Det krävs också nya sätt att hålla anställda informerade. Kommunikationen ska vara transparent men också effektiv – en knepig balansgång, enligt Elsa Bernadotte. 

– Det kan bli ett överflöd av konstant kommunikation som gör att medarbetarna lägger ner all tid på att läsa meddelanden. Vi försöker se till att kommunikationen är effektiv men att det också går att gå in i djup koncentration utan att bli störd av kollegernas meddelanden, säger hon. 

Hon tillägger: 

– Det är en utmaning att ge anställda förutsättningar för att uppnå sin fulla kapacitet, säger Elsa Bernadotte. 

Nu sikar Karma mot nya höjder. Den internationella expansionen ska fortsätta mot fler marknader. I Sverige satsas det på dagligvaruhandeln. Investeringarna går ut över lönsamheten, men är ett nödvändigt ont. 

– Vi måste fortsätta investera om vi vill fortsätta växa. Vi kan vara lönsamma i Sverige i dag om vi får ont om pengar och måste dra i handbromsen. Det är en skön känsla, säger hon.

Elsa Bernadottes tre tips till digitala entreprenörer:

1. Börja. Det absolut viktigaste är att börja någonstans vilket kommer att ta dig vidare. Vänta inte på den perfekta idén eller tajmingen - skapa den själv istället.

2.Testa mycket. Gör en enkel prototyp av din idé och testa den så fort som möjligt. Utvärdera, förbättra och testa sen igen.

3. Underskatta inte din egen förmåga och överskatta inte andras. Allt omkring dig har skapats av andra människor som är precis som du och du har samma möjlighet att påverka saker i den riktning du vill.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.