Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-20 21:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kina-indien-och-ryssland-vagrar-klimatkompensera-for-flyget/

Ekonomi

Kina, Indien och Ryssland vägrar klimatkompensera för flyget

Flera folkrika länder motsätter sig klimatkompensationsprogrammet Corsia. Foto: Julio Cortez/AP

Världens mest folkrika länder, Kina och Indien – där flygtrafiken väntas öka kraftigt i framtiden – gjorde tillsammans med Ryssland oväntat hårt motstånd när FN:s civila luftfartsorganisation, ICAO, stakade ut vägen för klimatkompensationsprogrammet Corsia.

På bordet låg två resolutioner om klimat. Diskussionerna blev intensiva och sista dagen under tvåveckorsmötet i Montreal i Kanada hölls två omröstningar.

Corsias uppbyggnad innebär att kompensation för flygets utsläpp inte kommer att betalas förrän tidigast om åtta år i Kina, Indien, Ryssland och ytterligare några länder som vägrar att samarbeta frivilligt.

Det är då, 2027, som perioden av frivillig kompensation är slut.

– Motståndet i klimatfrågorna var förvånande kraftigt och det måste hanteras i det fortsatta arbetet. Det försvårar det internationella samarbetet. Samtidigt var det tydligt att ett stort antal länder ställer sig bakom Corsia, säger Therése Sjöberg vid Transportstyrelsen.

Hon är nominerad som svensk expert i miljökommittén i FN:s luftfartsorgan, där hon arbetar med att ta fram underlag för ett nytt regelverk för flygets klimatkompensation. 

Vid mötet gjorde EU ett särskilt uttalande som betyder att EU kommer att använda sig av Corsia, men även bevara sin rätt att använda handel med utsläppsrätter och införa ytterligare policybeslut och styrmedel mot den internationella flygtrafiken. 

Flygbränsle på internationella flygningar är skattebefriade sedan Chicagokonventionen undertecknades för 75 år sedan. Vid det tillfället bildades även ICAO, FN:s civila luftfartsorgan, som stöttade idén och tog fram en policy för att länder inte ska beskatta bränsle på internationella rutter.

Inflytelserika krafter har sedan dess arbetat i samma riktning. Med tiden betraktades det hela som ett förbud, hela systemet är uppbyggt för skattebefrielse, men de senaste åren har kritiken ökat. 

Flyget pressade då på för att få skapa sitt eget system för klimatkompensation och för tre år sedan enades ICAO efter 15 års förhandlingar om ett system kallat Corsia som alla de 193 medlemsländerna skrev under.

– Från den 1 januari i år har alla flygbolag krav på sig att övervaka och rapportera sina utsläpp från internationella flygningar. Och från 2021 ska alla flygbolag som flyger på linjer mellan stater som omfattas kompensera för ökade utsläpp, säger Therése Sjöberg.

Det betyder att flygbolagen ska betala för sina koldioxidutsläpp genom att bekosta till exempel trädplantering eller projekt som investerar i sol- vind- och vattenkraft.

Men enligt kritiker räknas inte flygtrafikens alla utsläpp in i Corsia. De motsätter sig också att det endast är ökningen i utsläpp som bolagen ska kompensera för och anser att det blir ett billigt sätt för flyget att komma undan skatt på bränsle.

Läs också: Guldkantat avtal från 1944 ger skattebefriat flygbränsle än i dag