Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Kina rusar efter nya Iphone

Apples flaggskeppsbutik i New York.
Apples flaggskeppsbutik i New York. Foto: Jewel Samad/AFP

Apple sålde 61,2 miljoner Iphone under det senaste kvartalet och slog därmed prognoserna. För första gången är Kina en större marknad än Europa för företaget.

De flesta analytiker hade räknat med fortsatt urstark försäljning av Iphone när Apple rapporterade för 2015 års första kvartal på måndagen. Men 61,2 miljoner enheter är en oerhört hög nivå, även i relation till de upptrissade förväntningarna.

Det gör kvartalet till det näst mest framgångsrika någonsin för försäljningen av Iphone, efter det föregående som drevs på av julhandeln. Då såldes 74,4 miljoner Iphone världen över.

Stark försäljning i Kina är en viktig förklaring. Intäkterna från Kina ökade med svindlande 71 procent. För första gången är därmed den kinesiska marknaden större än den europeiska för Apple. I Apples definition av den kinesiska marknaden räknas så väl Hongkong som Taiwan.

I Europa var tillväxten mer beskedlig – 12 procent på årsbasis. Under samma period ökade intäkterna i USA med 19 procent.

Omsättningen landade på 58 miljarder dollar, vilket är 27 procent mer än motsvarande period i fjol. Vinsten ökade med 33 procent till 13,6 miljarder dollar.

Det ser dock mörkare ut för försäljningen av Ipad. Jämfört med motsvarande period 2014 gick den ned med 23 procent. Försäljningen av Mac-datorer ökade med försiktiga 10 procent.

Rapporten avser kvartalet som slutade den 28 mars. Därför redovisas inga siffror för Apple Watch, som kunde beställas först den 10 april.

Tidiga, inofficiella rapporter talades om nära en miljon beställda Apple Watch under det första dygnet, men även om de mer optimistiska prognoserna för smartklockan skulle infrias så kommer det dröja innan Apple Watch ens kan mäta sig med intäkterna från Iphone.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.