Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Kinaexpert: Lättare utan Muller

Positiva signaler från Kina sätter press även på General Motors att godkänna affären, tror Christer Ljungwall, docent i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Köpenhamn. Han har flera års erfarenhet från Kina som forskare och rådgivare i olika sammanhang.

– GM är en stor aktör i Kina och vill inte stöta sig med kinesiska myndigheter. Blir det klartecken från Kina blir det svårt för GM att sätta käppar i hjulet, säger han.

General Motors äger rättigheterna till Saabs nuvarande modeller och biljätten skulle kunna vara rädd för att tekniken sprids. Dessutom skulle GM kunna ha invändningar mot att ett Kinaägt Saab blir en tuffare konkurrent till GM som samarbetar med kinesiska biltillverkaren SAIC.

Christer Ljungwall tycker att uttalandet från den kinesiske ministern är svårtolkat.

– Det ger visserligen en positiv signal, men det ska inte tas som en hundraprocentig intäkt för ett utfall i en viss riktning, säger han.

Det avgörande beslutet ska fattas av NDRC (Nationella utvecklings- och reformkommissionen).

– Med NDRC är det så att ingen vet beslutets omfattning förrän det är officiellt, säger Christer Ljungwall.

Samtidigt ser Christer Ljungwall flera faktorer som gör att det väger över för ett kinesiskt ja, framför allt det faktum att planen nu är att kinesiska bolag får kontrollen över hela Saab.

– Att Victor Muller lämnar ägandet gör det lättare. Han har ju skapat en del blåsväder, och kinesiska myndigheter vill inte störa den positiva våg som skapats kring kinesiska investeringar det senaste året. Det kan mycket väl ha varit ett krav från NDRC att Muller ska bort, funderar Christer Ljungwall.

Youngmans vd Pang Qingnian har enligt bolagets hemsida deltagit i den mäktiga partikongressen.

– Det går inte att driva en sådan verksamhet i Kina utan att ha stabila relationer med partiet. Det visar att han är en betydelsefull person, säger Christer Ljungwall.

Saab Autmobiles ägare, Swedish Automobile (Swan), meddelade sent på tisdagskvällen att man den 11 november kommer att hålla den extra bolagsstämma som varit planerad sedan en tid.

Extrastämman var först tänkt att behandla det tidigare avtalet där Pang Da och Youngman tillsammans skulle gå in med 2,2 miljarder i Saab och i gengäld bli ägare till 53,9 procent av aktierna.

Det avtalet gäller ju inte längre utan nu ska de båda kinesiska företagen ta över hela Swedish Automobiles ägande av Saab för 100 miljoner euro, cirka 910 miljoner kronor. Men de har också sagt sig vara beredda att långsiktigt satsa uppåt 20 miljarder kronor fram till 2017.

Detta nya avtal vill Swedish Automobile och Victor Muller att aktieägarna ska få ta del av och godkänna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.