Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Kinesisk prognos säger miljardregn över Saab

Youngmans vd Pang Qingnian vinkar farväl från baksätet på en ny Saab 9-5.
Youngmans vd Pang Qingnian vinkar farväl från baksätet på en ny Saab 9-5. Foto: Adam Ihse
Cheferna för kinesiska Youngman och Pang Da flög till Vänersborg för att övertyga fordringsägarna om att ett miljardregn över Saab stundar. Fram till 2017 säger sig kineserna vara villiga att satsa totalt 20 miljarder kronor på det svenska bilmärket.

Enligt Saab Automobiles nya affärsplan, som presenterades på borgenärssammanträdet i Vänersborgs kommunhus på måndagen, ska det bli vinst 2014.

De kinesiska
tänkta ägarna ska omgående pytsa in 450 miljoner kronor för att Saab ska klara sig under rekonstruktionen. Sedan 5,5 miljarder kronor nästa år för att leverantörerna ska få betalt enligt en avbetalningsplan och fabriken komma igång, troligen under första kvartalet.

Fram till 2017 säger sig kineserna vara villiga att satsa totalt 20 miljarder kronor. Då handlar det om tillverkning även i Kina och utveckling av flera nya modeller.

De kinesiska cheferna, som båda heter Pang i efternamn, säger att de tror på Saab och att märket har stor potential, inte minst i Kina. Youngmans vd Pang Qingnian berättar att bolaget har kastat blickar mot Saab under minst fem år. Fabriken i Trollhättan vill de ha kvar.

– Vi investerar inte i ett företag här i Sverige för att sedan inte fortsätta produktionen i Trollhättan. Det vore att slösa bort våra investeringar, säger han till TT.

Han är hundra procent säker på att affären får nödvändiga godkännanden från kinesiska NDRC, Nationella utvecklings- och reformkommissionen.

Återstår för
kineserna att också övertyga Europeiska investeringsbanken, svenska staten och amerikanska General Motors, Saabs tidigare ägare, vars talesman på måndagen sade till TT att man ännu inte har tillräcklig information om affären för att ens kommentera den.

Fordringsägarna var nöjda med vad de fick höra under borgenärssammanträdet och ingen krävde att rekonstruktionen skulle avbrytas.

– Kineserna verkar vara seriösa investerare, säger Marcus Nyman, vd för IAC Group Sverige.

Vänersborgs tingsrätt gav också Saab fortsatt skydd mot konkurs och utmätningar.

Saabs affärsplan

Saab Automobile, dess svenska dotterbolag och Saab Storbritannien tas över av Youngman (60 procent) och Pang Da (40 procent).

Två nya dotterbolag bildas i Kina — ett för tillverkning och ett för distribution.

Det kinesiska tillverkningsbolaget ska leverera både till Kina och till den internationella marknaden.

Utvecklingen av bilarna ska ske i Trollhättan.

Youngman och Pang Da satsar cirka 7 miljarder kronor på kort och medellång sikt. På lång sikt, fram till 2017, handlar det totalt om 20 miljarder kronor.

Krediten från Europeiska investeringsbanken ska utnyttjas med ytterligare 63 miljoner euro. Saab har tidigare lånat 217 miljoner euro från EIB.

Planer på att utveckla en ny mindre bil, Saab 9-1, samt nya stora bilar, 9-6 och 9-7.

En ny 9-3 beräknas komma 2013—2014.

Nästa år väntas försäljningen bli 35.000—55.000 bilar för att 2013 öka till 78.000—86.000.

2014 ska Saab gå med vinst och sälja 130.000—150.000 bilar.

Enligt prognosen ökar sedan försäljningen 2015 till 170.000—190.000 bilar och når 185.000—205.000 bilar 2016—2017, då Kina står för en tredjedel.

TT

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.