Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:58 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kinesisk-shoppinghogtid-storst-i-varlden/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Kinesisk shoppinghögtid störst i världen

Foto: Fred Dufour/AP

Den i Sverige relativt okända shoppinghögtiden ”singeldagen”, som infaller på söndagen, har tagit Kina med storm och blivit världens största köpdag.

I fjol drog den kinesiska e-handelsjätten Alibaba motsvarande ungefär tio miljarder kronor under reans första minuter.

Fars dag och mors dag – högtidsdagar som uppmanar till shopping, och som åtföljs av reor och kampanjer i butikerna. Och ovanpå det, Alla hjärtans dag och Black Friday.

Aldrig omsätts dock mer shoppingpengar än under den kinesiska ”singeldagen”, på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som Singles Day. Tanken är att singlar ska unna sig lite extra, och datumet har de senaste åren vuxit till att bli världens mest lönsamma handelsdag.

Dagen började ursprungligen firas i Kina på 90-talet som en tröstande motvikt för ensamstående till Alla hjärtans dag. Den infaller den 11 november – 11/11 – då de uppradade ettorna anses påminna om ensamma personer.

2016 noterade den kinesiska e-handelsjätten Alibaba vid singeldagens slut en försäljning på 121 miljarder yuan. Året därpå slogs rekordet med råge – då håvade konglomeratet in 168 miljarder yuan, motsvarande 212 miljarder kronor.

Alibaba, som drivs av entreprenören Jack Ma – en av världens rikaste människor – är det viktigaste företaget bakom singeldagen. Bolaget har varumärkesskyddat flera av de namn som används för dagen, och särskilt shuangshiyi (dubbel-elva), den term dagen marknadsförs under i Kina.

Trenden är än så länge relativt liten utanför Kina, men anammas nu i allt större utsträckning av företag även i västvärlden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.