Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-18 09:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kinesisk-sokjatte-ska-tillverka-elbilar-med-volvos-agare-geely/

Ekonomi

Kinesisk sökjätte ska tillverka elbilar med Volvos ägare Geely

Robin Li, vd för Kinesiska sökjätten Baidu som ska börja tillverka bilar.
Robin Li, vd för Kinesiska sökjätten Baidu som ska börja tillverka bilar. Foto: Ng Han Guan/AP

Kinesiska sökjätten Baidu ska börja tillverka elbilar – med pengar och teknik från Volvo Cars ägare Geely.

Det är det senaste i raden av många samarbeten mellan techbolag och biljättar i takt med att bilvärlden snabbt digitaliseras – och alla vill tjäna pengar på det nya.

Kinesiska sökjätten Baidu och Volvo Cars ägare Geely Holding tecknade på måndagen en avsiktsförklaring. Ambitionen är att Baidu ska tillverka avancerade uppkopplade elbilar i ett nytt dotterbolag. Geely ska huvudsakligen bidra med sin nya elbilsarkitektur och tillverkning.

Baidu vill i grunden komma ifrån sitt beroende av nätannonsering där de pressas hårt av konkurrenter och tar nu ett stort kliv in mot uppkopplade och självkörande bilar. Deras kunnande inom IR, uppkopplad teknik och självkörande bilar ska nu paras ihop med Geelys bilkunnande.

– Det är ännu bara en initial avsiktsförklaring och vi släpper fler detaljer i takt med att dessa blir klara, säger Stefan Lundin som är talesperson för Geely Holding i Sverige.

Han fortsätter:

– Geely går in som investerare i ett nytt dotterbolag till Baidu. Det bolaget kommer att utveckla självkörande fordon som baseras på Geelys nya elbilsarkitektur som heter SEA och presenterades i höstas.

Vad har ni för tidsperspektiv?

– Vi kan räkna med att det går tämligen fort. Baidu blir det första externa företaget utanför Geelygruppen kommer att använda Geelys arkitektur.

Geely Holding äger bland annat kinesiska Geely Automotive och Volvo Cars.

Kommer det att påverka Sverige eller Volvo Cars?

– Nej, enligt de uppgifter jag har kommer Baidu att utveckla de här elbilarna för den kinesiska marknaden.

Baidu har sedan 2018 också ett samarbete med Volvo Cars, där Maria Dagman är presschef.

Påverkar avtalet mellan Geely och Baidu er på något sätt?

– Nej, Baidu och Geely ska göra elbilar, vi har ett partnerskap där vi tillsammans med Baidu ska utveckla och tillverka bilar som är förberedda för självkörande teknik och det samarbetet fortgår, säger Maria Dagman.

Att Geely förlovar sig med Baidu är bara det senaste samarbetena mellan techbolag och traditionella bilkoncerner. Bilar blir alltmer ständigt uppkopplade datorer – det som på engelska benämns ”internet of things” eller internetsaker. Överlag har utveckling och försäljning av mjukvara höga vinstmarginaler medan ren biltillverkning har låga marginaler. Samtidigt väntas antalet uppkopplade bilar i världen formligen explodera de närmaste åren vilket även innebär att nya digitala tjänster och digital reklam får stor betydelse.

Det pågår därför en kapplöpning mellan giftaslystna från tech- och bilvärlden – där alla aktörers styrkor nyttjas – men där även nervositet råder om vilka aktörer som ska tjäna de stora pengarna i framtiden.

Reuters rapporterar samtidigt om att ryktena om samarbete mellan Apple och koreanska bilbolaget Hyundai om en ”Apple Car”, alltså en bil från Apple, antagit fastare former. Enligt Reuters ska Apple kunna börja tillverka en egen uppkopplad elbil med Hyundai 2027 i Kia/Hyundais fabriker i USA, men det är ännu vid måndag lunch obekräftade uppgifter. Så sent som i november meddelades att kinesiska Alibaba tillsammans med bilbolaget SAIC Motor ska tillverka elbilar.

Ämnen i artikeln

Elbil
Göteborg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt