Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 01:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kinesiska-staten-blir-storagare-i-norwegian/

Ekonomi

Kinesiska staten blir storägare i Norwegian

Norwegians finanschef Geir Karlsen och koncernchef Jacob Schram.
Norwegians finanschef Geir Karlsen och koncernchef Jacob Schram. Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT

Kinesiska staten går genom Bolaget BOC Aviation Limited in som delägare i flygbolaget Norwegian med knappt 13 procent av aktierna. Detta efter den rekonstruktion som genomgåtts för att rädda bolaget.

- Det är helt klart en defensiv åtgärd, menar flyganalytikern Jacob Pederson på danska Sydbank.

Det är genom att man konverterar ett leasingavtal till nästan 390 miljoner aktier som BOC Aviation förvärvar 12,67 procent av aktierna i Norwegian, rapporterar norska Dagbladet. BOC Aviation har inte tidigare haft aktier i Norwegian, men man har haft avtal om leasing av flygplan.

”BOC Aviation är ett företag som kontrolleras av Sky Splendor Limited, som i sin tur kontrolleras av Bank of China Limited som i sin tur kontrolleras av Central Huijin Investment Ltd, som i sin tur kontrolleras av Kina Investment Corporation, som i sin tur ägs av Folkrepubliken Kina”, lyder börsmeddelandet.

Det var i början av april den norska flygjätten presenterade sin krisplan. Målet har varit att konvertera delar av företagets miljardskulder till leasingbolag, banker och övriga långivare till aktier för att på så sätt stärka sin balansräkning. Och under onsdagsmorgonen meddelade företaget att man uppfyllt villkoren för att ta del två av den norska statliga lånegarantin som totalt uppgår till 3 miljarder norska kronor. 

– När vi nu har tillgång till regeringens lånegarantier kan vi fortsätta bygga upp företaget ytterligare. Detta är en bekräftelse på att aktieägare, marknaden, obligationsinnehavare, leasingföretag och andra långivare har förtroende för Nya Norwegian' och företagets framtida strategi, sa Norwegians koncernchef Jacob Schram i ett uttalande. 

Kinesiska företagsinvesteringar i Europa har ökat kraftigt under senare år. Det har också väckt oro i flera länder, i synnerhet under den pågående pandemin som ju öppnar för starka intressen att ta över av krisen försvagade bolag.

Men fallet Norwegian handlar inte om en aggressiv kinesiskt uppköpsplan. Det är Jacob Pedersen övertygad om. Och det är inte bara BOC Aviation som gör så i dagens läge.

- Leasingbolagen har tvingats komma fram till ett avgörande: Är det bättre för oss att omvandla vår fordran på leasingen till aktier - eller ska vi bara låta Norwegian gå i konkurs. Och de har accepterat att Norwegian är mer värt för dem som ett levande bolag än ett bolag i konkurs.

- Det är en klar defensiv åtgärd. Jag tror inte att något leasingbolag egentligen vill det här. De lever på att leasa ut flygplan, inte på att äga flygbolag, tillägger han.

Hans svenska kollega Jan Ohlsson håller med.

- I ett normalt läge hade leasingbolagen tagit tillbaka sina flygplan och satt Norwegian i konkurs för att hyra ut dem till andra bolag. Men nu när ingen annan vill flyga planen, så var det här den väg de kunde gå.

- Norwegians smala lycka är att de är tillräckligt stora. Hade bolaget varit mindre hade leasingbolagen struntat i det.  Men i det här fallet stod för mycket på spel, tillägger han.

Vad händer när krisen är över? Kommer BOC Aviation och de andra att behålla sitt ägande? 

- Vi vet ju inte hur långvarig krisen blir eller om det kommer att finnas behov för ytterligare kapitalinjektioner. Men jag är rätt säker på att leasingbolagen har gått in i det här med förhoppningen att Norwegian ska börja tjäna pengar och att de senare kommer att kunna sälja av sina aktier, säger Pedersen.

Han påpekar att det finns klausuler i avtalen som gör att bolagen inte kan sälja av allt på en gång.

- Men jag tror inget leasingbolag vill i det långa loppet vara ägare till flygbolag, säger han.

När Oslobörsen öppnade på onsdagen föll Norwegians aktie och halverades på nästan tio minuter, vilket förklaras med att antalet aktier som ett resultat av krisplanen multipliceras och att varje enskild aktie får ett mycket lägre pris. Vid 10.30-tiden hade värdet återhämtat sig något.

Läs mer:

Norwegians räddning viktig för flygpriser i Sverige

Professor: Vi borde kunna resa ut i Europa i sommar