Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 09:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kivra-och-andra-digitala-brevlador-sa-fungerar-de/

Ekonomi

Digitala brevlådor: Så fungerar Kivra och alternativen – och det skiljer dem åt

På marknaden i dag finns det fyra digitala brevlådor: Kivra, E-boks, Digimail och Min myndighetspost. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Kivra, E-boks, Digimail och Min myndighetspost är digitala brevlådor. Har du en sådan eller skaffar en senast den 28 februari kan du få din deklaration redan i mars och skatteåterbäringen i början av april.  

Men hur fungerar egentligen en digital brevlåda? DN reder ut och hjälper dig att välja rätt digital brevlåda efter dina behov.

Rätta artikel

Vad är en digital brevlåda?

Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Kivra är den största tjänsten i Sverige, men det finns tre alternativ till.

Om du skaffar en digital brevlåda senast den 28 februari – eller om du redan har en – kan du få deklarationen digitalt i början av mars. Och du kan även få skatteåterbäringen i början av april i stället för strax före midsommar. 

Skatteverket är tillsynsmyndighet för de digitala brevlådorna. Myndigheten framhåller att det finns flera fördelar med dem: 

■ Du får tidigare besked om du ska få pengar tillbaka eller betala kvarskatt i år.
■ Du får mer tid på dig att kontrollera så att allt stämmer.
■ Det är miljövänligt.
■ Du har din deklaration tillgänglig var du än befinner dig.

Läs också: Tre steg för att få skatteåterbäring redan före påsk 

Hur fungerar digitala brevlådor?

På marknaden finns det i dag fyra digitala brevlådor: Kivra, E-boks, Digimail och Min myndighetspost. Alla är gratis och det går att ha igång flera olika brevlådor samtidigt om du vill testa dig fram till den du anser är bäst. Men du kan bara ha en aktiv brevlåda för myndighetspost åt gången.

Det finns möjlighet att dela din digitala brevlåda med någon annan. Om du väljer att inte göra det så är det enbart du själv som kan komma åt dokumenten. 

Alla brevlådor möjliggör att du kan få din myndighetspost dit. För tillfället är totalt 90 myndigheter, kommuner och länsstyrelser anslutna till systemet. Myndigheter som ingår är bland annat: Arbetsförmedlingen, CSN, Energimyndigheten, Migrationsverket, Naturvårdsverket, Pensionsmyndigheten, Rättsmedicinalverket, SCB, Transportstyrelsen, Tullverket och Åklagarmyndigheten.

Alla digitala brevlådor har appar och en sajt som du kan logga in på via din e-legitimation. 

Skillnaderna mellan de fyra aktörerna handlar bland annat om vad för sorts post de erbjuder. Andra skillnader är hur du som användare loggar in, samt hur du meddelas om att du mottagit post, skriver Aftonbladet

 

Välj en digital brevlåda som passar dig – det skiljer dem åt:

Kivra 

Anslutna användare: 90 myndigheter och kommuner. Har över 15.000 företag.
Säkerhet: All data är krypterad och lagras i Sverige.
Postutskick: Skickar automatiskt ut när nya företag och myndigheter ansluter sig till deras system. Användaren kan därefter gå in och aktivt välja bort företag eller myndigheter.
Notiser: Via e-brev, eller via pushnotis om man har appen från Kivra nedladdad.
Meddelanden: Du kan endast svara på din post.
Uppladdning av egna dokument: Ja. Du kan själv ladda upp viktiga avtal och dokument.
Företagsbrevlåda: Ja.
Ångerrätt: Tjänsten går att avsluta när som helst. Innan allt raderas finns alla dina dokument tillgängliga i 45 dagar.
Ägandeform: Ägs av investmentbolaget 41an Invest, FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal.  

Digimail

Anslutna användare: 90 myndigheter och kommuner. Har flera företag, oklart hur många.
Säkerhet: Alla data lagras krypterade på säkerhetsklassade servrar i Sverige.
Postutskick: Skickar automatiskt ut när nya företag och myndigheter ansluter sig till deras system. Användaren kan därefter gå in och aktivt välja bort företag eller myndigheter.  
Notiser: Via e-brev, eller via pushnotis om man har den digitala brevlådans app nedladdad.
Meddelanden: Du kan endast svara på din post.
Uppladdning av egna dokument: Ja. Du kan själv ladda upp viktiga avtal och dokument.
Företagsbrevlåda: Ja.
Ångerrätt: Det går att avsluta när som helst. Men efter avregistreringen krävs det att du inte loggar in på sju dagar. Därefter försvinner all din post.
Ägandeform: Ägs av Bring, som är en del av Posten Norge-koncernen. 

E-boks 

Anslutna användare: 90 myndigheter och kommuner. Har drygt 60 företag.
Säkerhet: All data sparas i en säker datacentral i Danmark.
Postutskick: Skickar endast ut ny digital post efter att konsumenten godkänt avsändaren.
Notiser: Via mejl eller sms.
Meddelanden: Du kan endast svara på din post.
Uppladdning av egna dokument: Ja. Du kan själv ladda upp viktiga avtal och dokument.
Företagsbrevlåda: Har det inte än så länge inte – tjänsten kan bara användas av privatpersoner och enskilda bolag.
Ångerrätt: Avregistrering går enbart efter att du raderat allt innehåll som finns i din digitala brevlåda.
Ägandeform: Ägs av Postnord tillsammans Nets. 

Min myndighetspost

Anslutna användare: 90 myndigheter och kommuner.
Säkerhet:  All data lagras på säkerhetsklassade servrar i Sverige.
Postutskick: Skickar automatiskt ut när nya företag och myndigheter ansluter sig till deras system. Användaren kan därefter gå in och aktivt välja bort företag eller myndigheter.
Notiser: Via mejl eller sms.
Meddelanden: Användare kan bara skicka meddelanden mellan sig och andra användare i digitala brevlådan.
Uppladdning av egna dokument: Nej.
Företagsbrevlåda: Ja.
Ångerrätt: Om du inte vill få meddelanden digitalt kan du välja att inaktivera din brevlåda. Du kan fortfarande gå in och ta del av dina gamla meddelanden, men din myndighetspost får du på papper.
Ägandeform: Svenska staten. 

 

Läs även: Skulle testa att deklarera digitalt om någon visade hur man gjorde

Läs även: Så kan du spara tusenlappar när du deklarerar

Läs även: Maria Crofts: Digitala brevlådor kan hjälpa dig att stoppa bedragare

Läs även: Deklarationen 2019 – viktigaste datumen för skatteåterbäringen  

Läs även: Bra utveckling att fler deklarerar digitalt