Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

KO överklagar Kissie-domen

Other: Julia Dansarie/EXP/TT

Bloggprofilen Alexandra ”Kissie” Nilsson fälldes den 31 januari i Patent- och marknadsdomstolen för att i blogginlägg inte ha gjort tydligt för sina läsare att texten författats i marknadsförande syfte.

Två av de tre inlägg domstolen behandlade hade en reklammarkering i slutet, vilket strider mot marknadsföringslagen, medan det tredje hade en markering i början av texten, vilket innebar att inlägget friades.

Men Konsumentombudsmannen (KO) vill nu att domstolen också prövar det tredje inlägget och att man också granskar Kissies sätt att formulera sig.

”Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet”, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.