Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 05:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ko-stammer-mobile-group-vilseleder-systematiskt/

Ekonomi

KO stämmer Mobile Group: ”Vilseleder systematiskt”

Foto: Anders Wiklund/TT

Nu stäms Mobile Group och personen bakom företaget av Konsumentombudsmannen som kallar dess arbetsmetoder ”hänsynslösa”.

Dagens Nyheter skrev i somras flera artiklar om bolaget, som erbjöd telefonkunder gratisprodukter men sedan skickade en saftig faktura.

– Det vi har reagerat mot är dels omfattning av problemet, dels bolagets sätt att systematiskt vilseleda konsumenterna, säger processråd Ida Nyström vid Konsumentombudsmannen KO till DN.

Konsumentverket har kontaktats av 900 personer angående Göteborgsföretaget Mobile Group, som nu bytt namn till Telefonihuset. Detta ledde till 240 formella anmälningar, mer än mot något annat företag under juni-juli. Dessutom har det gjorts mer än 100 polisanmälningar mot bolaget.

Dagens Nyheter skrev i somras flera artiklar om företagets metoder, efter att den oberoende organisationen Telekområdgivarna hade gått ut med en varning. Mobiloperatören Tre polisanmälde företaget för bedrägeri och Telia satte stopp för försäljning av nya mobilabonnemang i deras nät.

– Ett typexempel är att någon falskeligen uppger att man kommer från operatören Tre och vill rensa i en kunds abonnemangsflora. Som plåster på såren ska man få gratis teknikprylar - men sedan får man i stället en faktura på 10.000-20.000 kronor, säger Ida Nyström.

KO hävdar att det handlar om flera allvarliga brott mot marknadsföringslagen som dessutom pågått under lång tid. Myndigheten menar att företagets telefonförsäljning riskerar att minska tilliten hos ”en bransch och försäljningskanal som redan har lågt förtroende”.

I sitt svar till KO förnekar Mobile Group att man bedrivit vilseledande marknadsföring och man inte brutit mot kraven på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Bolaget har dock inte skickat in några inspelningar av säljsamtal, som KO begärt.

För DN medgav dock vd Anders Andreasson i somras att det funnits problem. De bottnade enligt honom i att man ”växt för fort”.  Därför hade man dubblat sin administrativa personal – ”och nu ska det vara säkert att handla hos oss”.

Men anmälningarna till såväl Telekområdgivarna och Konsumentverket har fortsatt att komma. Nu stäms bolaget inför Marknadsdomstolen av KO, som också kräver en marknadsstörningsavgift på 2,4 miljoner kronor.

– Men vi vill också att marknadsdomstolen i väntan på förhandling skyndsamt och mot vite förbjuder företaget och dess ensamme företrädare att agera som de har gjort, till exempel att påstå att saker är gratis, säger Ida Nyström.

Anders Andréasson kommenterar KO:s stämning via mejl till DN:

– Vi tar detta på stort allvar. Vi själva bedriver inte försäljning utan har tagit hjälp av andra företag. Vi har nu brutit avtalen med samtliga franchisetagare.

Läs mer:

Löfte om gåvor blev dyra fakturor 

Operatören Tre polisanmäler Mobile group 

Bluffanklagade företaget: ”Vi har växt för fort”