Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Kommunalt elbolag vill investera 100 miljoner i batterifabrik

Northvolts planerade batterisatsning som Skelleftekraft vill investera i har väckt stort intresse. På bilden vd Peter Carlsson och EU-kommissionär Maros Sefcovic när första spadtaget togs för Northvolts testanläggning i Västerås i april.
Northvolts planerade batterisatsning som Skelleftekraft vill investera i har väckt stort intresse. På bilden vd Peter Carlsson och EU-kommissionär Maros Sefcovic när första spadtaget togs för Northvolts testanläggning i Västerås i april. Foto: Lisa Mattisson

Kommunägda Skellefteåkraft planerar att investera runt 100 miljoner kronor i batteritillverkaren Northvolt, som ska bygga en gigantisk fabrik i kommunen.

Skellefteåkrafts vd räknar med att lokalpolitikerna ger sitt klartecken.

Skellefteåkraft och Northvolt har ingått ett strategiskt samarbetsavtal som innebär att kraftbolaget investerar 10 miljoner euro i batteriföretaget.

– Energibranschens står inför ett par omvälvande utmaningar. Dels omställningen till ett klimatsmart system, dels på slutkundsidan där samhällena och kunderna ändrar sina beteenden. I båda omställningarna kommer energilagring att bli väldigt viktigt, säger Hans Kreisel, vd för Skellefteåkraft.

Han ser Northvolt som ett unikt projekt där batterier utvecklas med en modern teknik. Den tekniken vill Skellefteåkraft åt för att kunna optimera hur till exempel vindkraftparkerna används.

Vilka risker ser du med den här stora investeringen?

– Vi har förstås gjort en affärsmässig bedömning och genomlysning av företaget och vet var vi har potentiella riskerna, säger Hans Kreisel.

Vilka är de?

– En av de stora frågorna är om vi kan leva upp med teknikerna som vi behöver utveckla inför framtiden.

Hans Kreisel förklarar att företaget tror att energipriserna kommer att variera stort i framtiden. Den prisvariationen vill man undvika. Då gäller det att hitta styrsystem för batterierna så att företaget i exakt rätt tid kan kliva in och kliva ur sin produktion på nätet. 

– Det är ett utvecklingsarbete vi ska göra ihop med ett antal företag, säger han.

På onsdagsförmiddagen gav en enig kommunstyrelse klartecken till Skellefteåkrafts investering. I nästa vecka hamnar frågan hos kommunfullmäktige.

– Man ska ha respekt för kommunfullmäktiges arbete, men jag känner mig relativt trygg med att de ska gå mer på det här, säger Hans Kreisel.

I en intervju med DN nyligen sade Northvolts vd Peter Carlsson att det är hög efterfrågan på utrustning till batterifabriker och att det har uppstått flaskhalsar.

Vad händer med Skellefteåkrafts investering om fabriken blir försenad eller kanske inte ens blir av?

– Det vore otroligt tråkigt för Skellefteå, och för oss som energileverantör här, om projektet inte blir av. Men vår satsning bygger mer utvecklingen och parterna som är med i utvecklingen, säger Hans Kreisel och nämner ABB, Vestas och Scania, som alla investerat i Northvolt.

Menar du att er investering inte är beroende av fabriken?

– Nej, inte i grunden. Men sedan är det inte säkert att vi hade gått in i ett partnerskap med Northvolt om inte fabriken hade placerats i Skellefteå.

Peter Carlsson, vd för Northvolt, framhåller att i samband med batteritillverkningen alstras mycket värme. Den spillvärmen vill Northvolt, i samarbete med kraftbolaget, återanvända för att till exempel värma delar av Skellefteå.

Betyder investeringen att Skellefteåkraft får monopol på att leverera el till Northvolt?

– Nej, så är det inte. Vi har ett stort energibehov och kommer att göra marknadsmässiga upphandlingar, säger Peter Carlsson.

Han poängterar också att Northvolt vill använda förnybar energi och arbeta med långa kontrakt.

– När vi får in bilindustrin bland våra kunder vill de ha en stabilitet både i försörjning och i prisutveckling. Det vill vi säkra upp mot underleverantörer liknande Skellefteåkraft.

I och med investeringen blir Skellefteåkraft delägare i Northvolt, men hur stor ägarandelen blir är hemligt.

Skellefteåkraft omsatte förra året nästan 3,5 miljarder kronor. Vinsten före skatt uppgick till 280 miljoner kronor.

Bland Northvolts övriga finansiärer finns Scania, ABB, Vattenfall, Vestas, Stena, Vinnova och Energimyndigheten. Europeiska investeringsbanken har gått in med en halv miljarder kronor i projektet.

I april togs första spadtagen till Northvolts testanläggning i Västerås.

När det gäller den stora fabriken i Skellefteå prövas den av miljödomstolen i Umeå. Den ska komma med besked i nästa vecka. Blir det klartecken därifrån är Northvolts nästa steg att börja med de förberedande markarbetena i Skellefteå. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.