Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Konsumentombudsmannen stämmer IOGT-NTO

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer nykterhetsorganisationen IOGT-NTO. Enligt KO har organisationen i samband med telefonförsäljning kopplat till varumärket Miljonlotteriet gjort flera allvarliga överträdelser.

De har ljugit för konsumenterna, de har inte alls varit tydliga med att det gäller marknadsföring av lotteriet, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen.

Som exempel nämns att säljarna under samtal med konsumenter ska ha gett sken av att det finns vinster att hämta ut och att det inte handlar om ett säljsamtal.

Enligt KO ska säljarna också ha ljugit om att erbjudandet om skraplotter inte är kopplat till en prenumeration trots att så är fallet.

Dessutom ska det, enligt KO, inte framgått att eventuella vinster omfattar varor och inte kontanter.

Det är jätteallvarliga överträdelser som de har gjort, det är riktigt allvarligt, säger Andersson.

KO yrkar på att IOGT-NTO betalar en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor.

Det är maximalt belopp. Men det beror på att det är så allvarliga överträdelser och som skett systematiskt under lång tid. IOGT-NTO har dessutom varit väl medvetna om det. Vi har sedan 2011 försökt förmå dem att rätta sig. Men det har man inte gjort, säger Carolina Andersson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.