Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Konsumentverket kritiserar tre bolag för grön marknadsföring

SEB, Nordnet och SPP har fått anmärkningar av Konsumentverket. Arkivbild.
SEB, Nordnet och SPP har fått anmärkningar av Konsumentverket. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Tre företag har fått anmärkningar av Konsumentverket i en ny granskning, som kommer att titta på ytterligare tolv företag. Verket granskar hur företag använder miljö- och hållbarhetsargument i sin marknadsföring av till exempel fonder. 

Hittills är det Nordnet, SEB och SPP som fått anmärkningar av Konsumentverket. Granskningen handlar främst om gröna påståenden som företagen gör i sin marknadsföring utan att förklara vad dessa gröna påståenden innebär. 

– Sådana begrepp är vaga och otydliga och de kan tolkas på många olika sätt. Så det handlar om vad man menar när man säger att något är till exempel är en ”hållbar investering”. Man måste kvalificera sina påståenden, säger Hanna Ackeberg som är jurist på Konsumentverket och en av de som genomför granskningen. 

Man får alltså inte påstå att något är hållbart, miljö- eller klimatvänligt utan att förklara vad man menar med dessa ord, åtminstone inte om syftet är att sälja en vara eller tjänst. Konsumentverket tittar också på om företagens investerings- och sparprodukter har sämre hållbarhetseffekter än marknadsföringen ger sken av. 

Av de 15 företag som ingick i förra året branschgenomgång så har tre stycken granskats och fått anmärkningar, hittills. Företagen kan lämna in yttranden till verket, och de får möjlighet att självrätta sin marknadsföring. 

– Om ett bolag inte rättar sig efter våra synpunkter, eller om överträdelsen är särskilt allvarlig, då kan Konsumentombudsmannen ta ärendet till domstol, säger Hanna Ackeberg på Konsumentverket. 

Förra året tog Konsumentombudsmannen (KO) ett ärende om grön marknadsföring till Patent- och marknadsdomstolen. Men det ärendet gäller snus med märkningen ”eko” och ”ekologiskt” vilket i likhet med andra tobaksvaror inte får marknadsföras som att det har miljöfördelar, enligt tobakslagen.

Granskningen av enskilda företag i spar- och investeringsbranschen kommer att fortsätta åtminstone över sommaren, och kommer att omfatta de 15 företag som ingick i verkets branschövergripande granskning förra året. 

Johan Tidestad är kommunikationschef på Nordnet, ett av de kritiserade bolagen. 

– På vår hemsida har vi samlat information om hållbara investeringar. Syftet med att samla informationen där har varit att ge spararna ett verktyg för att hitta fonder och aktier som är hållbara. Det är alltså inte klassisk marknadsföring. 

– Men eftersom vi fick anmärkningar har vi sett över vad vi skriver och kommer att justera efter synpunkterna från Konsumentverket. Informationen kommer att finnas kvar, säger Johan Tidestad på Nordnet. 

Från SPP:s sida svarar press- och pr-ansvarige Anette Harby:

– I grund och botten är dessa typer av granskningar positiva för konsumenten. Har vi uttryckt oss otydligt så är det sådant som vi kommer att se över och agera på. Det är ett arbete som pågår just nu, säger Anette Harby på SPP. 

SEB säger i en skriftlig kommentar att man tagit del av Konsumentverkets skrivelse och ska svara:

“Däremot är kritiken inaktuell då den gäller en sida på seb.se som sedan tidigare är stängd och inte längre länkad till. Generellt är vi mycket noggranna i hur vi marknadsför våra sparprodukter och har höga krav i vårt hållbarhetsarbete. Vi känner oss trygga med att vi kan leva upp till det vi skriver på seb.se och att investeringarna i våra hållbarhetsfonder aktivt bidrar till minskad klimatpåverkan.”, skriver banken.

Reklam med miljöargument

Konsumentverkets granskning utgår bland annat från Marknadsföringslagen (MFL), som reglerar principerna för hur en näringsidkare får göra reklam. Vilseledande regleras i den tionde paragrafen (10 §) och miljö nämns särskilt i punkt två i andra stycket (10 § 2 st. p2)

 

10 § 1 st.: "En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet." .

 

10 § 2 st.: 

"Första stycket gäller särskilt framställningar som rör [...]

2. produktens ursprung, användning och risker såsom inverkan på hälsa och miljö".

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.