Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-24 01:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/konsumentverket-inleder-tillsyn-mot-sas-foljer-inte-krav-om-aterbetalning/

Ekonomi

Konsumentverket inleder tillsyn mot SAS – följer inte krav om återbetalning

Bild 1 av 2
Foto: Lisa Mattisson
Bild 2 av 2
Foto: Magnus Hallgren

Trots krav om snabbare återbetalning för inställda flygresor tar Konsumentverket emot mängder med anmälningar mot SAS. Myndigheten har därför öppnat ett tillsynsärende mot flygbolaget, som riskerar miljonvite.

Enorma mängder flygresor har ställts in under coronapandemin och många resenärer har fått vänta länge på att få pengarna tillbaka för resor som inte blivit av.

SAS är ett av bolagen som återkommande får kritik av sina kunder. Många har vänt sig till såväl Allmänna reklamationsnämnden som till Konsumentverket med anmälningar och klagomål. En mindre del har också tagit till Kronofogden i försök att få sina pengar.

I ett föreläggande i början av november i fjol förbjöd Konsumentombudsmannen (KO) SAS att dröja mer än sju dagar med återbetalning av inställda resor.

Konsumentverket har efter det följt SAS noga i sin statistik och väljer nu att inleda ett tillsynsärende mot flygbolaget.

– Vi ser i våra anmälningar att de förefaller vara sena med flera återbetalningar, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket till DN.

Myndigheten kräver i en skrivelse riktad till SAS jurister att de inkommer med information om hur många konsumenter som fått vänta mer än sju dagar under december respektive januari månad, och hur länge de i genomsnitt väntat.

– Baserat på underlaget som vi sedan får in överväger vi om vi ska överlämna det till Konsumentombudsmannen för att begära in vitet genom stämning, säger Lindstrand.

Föreläggandet från KO utfärdades den 4 november 2020. Men kravet om återbetalning inom en vecka gäller även gamla ärenden om resor som bokats och ställts in innan november.

SAS har nu fram till den 3 februari på sig att inkomma med svar till Konsumentverket. Utöver det här ärendet pågår även tillsyn i både Norge och Danmark där SAS också är verksamt.

I samband med bolagets senaste kvartalsrapport i början av december sade vd Rickard Gustafson att ungefär en miljard kronor återstod att betala ut till väntande kunder.

Enligt SAS presschef Freja Annamatz ska bolaget sedan i december ha följt sjudagarsregeln vad gäller nya bokningar. Nu är de också mer eller mindre ikapp även med gamla ärenden, säger hon.

– Status just nu är att vi har återbetalat mer än 5 miljarder kronor till över 2.2 miljoner kunder. Det innebär att vi i princip är klara med nästan alla ärenden som innefattas av den här sjudagarsregeln, säger hon och tillägger:

– När jag säger nästan då menar jag att det kan finnas ärenden där man till exempel av olika skäl inte har kunnat nå kunden eller att det finns andra saker som gör ärendet mer komplext.

SAS är enligt Konsumentverket det mest anmälda flygbolaget. Bara i december tog myndigheten emot 62 anmälningar om SAS. Vägledningstjänsten Hallå Konsument har haft 195 kontakter med kunder till flygbolaget som är missnöjda.

Ämnen i artikeln

SAS
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt