Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Kött DNA-testas i jakt på felaktig märkning

DNA-prover ska nu avslöja om det kan finnas fler produkter i livsmedelsbutikerna som innehåller hästkött. Livsmedelsverket beslutade på eftermiddagen att ett antal butiker över hela landet kommer att kontrolleras.

Det var efter ett 90 minuter långt möte mellan Livsmedelsverket och representanter för Ica, Coop och Axfood samt Livsmedelsföretagen som myndigheten tog beslutet att utföra en serie kontroller som ska vara klara i slutet av mars.

– Så snart som möjligt kommer vi att börja samla in mellan 50 och 100 prover från olika butiker för att DNA-analysera dem och se så att innehållet i produkten stämmer överens med det som står på förpackningen, säger Peter Brådenmark, enhetschef på Livsmedelsverket.

Peter Brådenmark beskriver kontrollen som "omfattande". Livsmedelsverket kommer att ta hjälp av kommunernas miljö- och hälsoskyddsavdelningar för själva insamlingen medan analysen görs av Livsmedelverket.

Det finns i dag inget som tyder på att köttet som felmärkts ska vara farligt att äta.

– Men konsumenten ska kunna lita på att den vara han eller hon köper också är den som står deklarerad på förpackningen. Gör det inte det så rör det sig om lurendrejeri, säger Peter Brådenmark.

De produkter som hittills visat sig innehålla hästkött istället för det kött som angetts på förpackningen har alla kommit från ett franskt företag, Comigel, men det är ännu oklart hur långt tillbaka i kedjan som det felaktiga köttet kommit in. När Livsmedelsverket nu påbörjar serien av provtagningar kommer man att titta på bland annat köttbullar, pannbiffar och andra produkter med malet kött i sig.

Ser du en framtid där sådana här kontroller blir vanligare?

– Ja, detta är något som vi kanske inte har jobbat så mycket med hittills, fokus ligger ofta på livsmedelssäkerhet så att konsumenterna inte ska bli sjuka, säger Peter Brådenmark.

– Men det finns goda skäl att också utveckla vårt arbete när det gäller kontrollen av att det finns rätt varor i de produkter som säljs.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.