Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 22:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kraftig-okning-av-anmalda-bankbedragerier/

Ekonomi

Kraftig ökning av anmälda bankbedrägerier

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Allt fler bedrägeriutsatta vill ha ersättning från banken, men nästan ingen får rätt hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). 

– De allra flesta blir utan någon form av ersättning alls, säger ARN:s chef Marcus Isgren. 

Andreas Lindberg
Rätta artikel

Bankbedrägerierna fortsätter gäcka polisen. Under december och januari låg brottsvinsterna för enbart bedrägerier med bank-id och e-legitimation på runt 17–18 miljoner kronor per månad, enligt statistik från polisen. Hos ARN har antalet ärenden med utsatta som vill ha ersättning från sin bank ökat kraftigt det senaste halvåret. 

Sedan årsskiftet har myndigheten infört en ny kategori av ärenden, ”Obehörig transaktion”, som rör bankbedrägerier. Tidigare har den typen av fall hamnat under huvudkategorin ”Bank”. 

Bara i januari har myndigheten fått in 75 ärenden under den nya kategorin. Det kan jämföras med 50 ärenden totalt för hela bankkategorin samma månad 2018. 

– Det var en kraftig ökning under det andra halvåret 2018 och det verkar fortsätta även nu under början av det här året, säger Marcus Isgren. 

Ökningen tror han delvis beror på att brottsligheten alltjämt verkar fortsätta, men också på att de första avgörandena från ARN fick mycket uppmärksamhet när de meddelades i somras. 

Många människor har blivit av med besparingar på flera hundra tusen på grund av bedragare som ringer och lurar till sig inloggningar på offrets internetbank. Från början var bankerna ovilliga att betala ut ersättning, med hänvisning till att offret agerat oaktsamt. Sedan kom ARN med en handfull uppmärksammade beslut som slog fast att banken, i vissa fall, ändå skulle betala. 

De fallen tycks ha varit undantag. När det nu gått ett halvår sedan de första besluten har flera ärenden avgjorts, och i de flesta fallen står offret helt utan ersättning. 

– Någon exakt bild av hur utfallen fördelas har vi inte, men det är en tydlig övervikt för dem som inte får rätt, säger Marcus Isgren. 

Att bankärenden generellt har en hög andel utfall till bankens fördel beror på att bankerna i stor utsträckning prövar fallen själva innan de hänvisar kunden vidare till ARN, menar Isgren.

Allmänna reklamationsnämndens ordförande och chef Marcus Isgren Foto: Gabriel Liljevall

– I bedrägerifallen är det ju så att konsumenten enligt både lag och villkor har en skyldighet att vara försiktig med hur koder och inloggningsuppgifter hanteras. Gör man det på ett felaktigt sätt har man brutit mot både lagstiftningen och villkoren, och då hamnar man ju i ett lite sämre läge, säger han. 

Anmälningarna blir allt fler på nästan alla av myndighetens avdelningar. Totalt har ARN beräknat att arbetsbördan ökat med 23 procent bara under 2018. Ändå är budgeten de tilldelats för 2019 samma som innan. 

– Vi har samma bemanning nu som förra året, eftersom vi har samma pengar. Men bara ökningen av anmälningar 2018  motsvarar ungefär sex juristtjänster plus andra medarbetare som också skulle behövas runt det, säger Marcus Isgren. 

I vanliga fall tar det omkring sex månader att få sitt ärende prövat hos ARN. Under 2019 räknar Isgren med att handläggningstiderna blir längre, eftersom allt fler ärenden läggs på hög. 

– Förra året startade vi med 4.000 ärenden i inneliggande balans, sedan lämnade vi året med 6.000 ärenden. Det är sådana som nu ligger och väntar på att avgöras, och som vi varken har tillräckligt med tid eller resurser att hantera, säger Marcus Isgren. 

Läs mer: En ny uppdatering av bank-id ska stoppa bedrägerier

Läs mer: Kriminell grupp kom över miljontals kronor