Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-19 16:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kravet-efter-dyrare-drivmedel-manniskor-maste-kunna-klara-sin-vardag/

EKONOMI

Kravet efter dyrare drivmedel: ”Människor måste kunna klara sin vardag”

Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på M Sverige.
Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på M Sverige. Foto: M Sverige

Med anledning av de höjda drivmedelspriserna vill konsumentorganisationen M Sverige se fler statliga subventioner i stället för högre skatter.

– De som är beroende av bilen i sin vardag ska inte tvingas bära alla kostnadsökningar själva, säger Heléne Lilja.

Enligt sajten Global Petrolprices är dieselpriset i Sverige det näst högsta i världen just nu och bensinpriset det åttonde högsta.

Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, välkomnar en omställning till fossilfria bilar – men vill att alla ska ha samma möjlighet.

– Drivmedelspriserna är väldigt höga och det här känns för människor. De som är beroende av bilen i sin vardag ska inte tvingas bära alla kostnadsökningar själva. Människor måste kunna klara sin vardag, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på M Sverige.

I stället för högre bensin- och dieselskatter vill hon se mer bidrag för att ställa om från fossila bilar till biodrivmedel.

– Regeringen måste ha en plan för hur hushållens kostnader ska begränsas om drivmedelspriserna ökar markant. Många har ju inte råd med en ny elbil.

Organisationen vill att man satsar mer på vätgas, biogas och etanol, bygger fler laddstolpar och inför en skrotningspremie som underlättar bytet till miljösmarta bilar.

De vill även behålla bonusen för elbilar och laddhybrider, höja bonusen för biogasbilar och slopa straffskatten för bilar med förnybar HVO-diesel utan palmoljeprodukter.

Hélene Lilja är positiv till reduktionsplikten, alltså högre inblandning av biobränsle i bensin och diesel, som minskar koldioxidutsläppen. Priset ökar dock lite eftersom biobränsle för närvarande är dyrare att producera.

Däremot vill hon att den så kallade BNP-indexeringen – en årlig skatteökning på två procentenheter av bensin och diesel – helt tas bort. Regeringen har under 2021 och 2022 valt att pausa den för att möta stigande drivmedelspriser.

– Det har varit svårt för Sveriges konsumenter att veta vad man ska satsa på långsiktigt. På 15 år har politiker svängt från att förespråka etanol till diesel och nu till el. Det är dyrt att köpa en ny bil så konsumenterna behöver veta vad de ska satsa på, säger Hélene Lilja.

Läs mer:

Ännu dyrare att fylla tanken

Anders Ygeman om kritiken: ”Förstår deras frustration”

Ämnen i artikeln

Bensinpriset
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt