Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-27 03:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kritiserat-preem-ska-bli-jatte-pa-fornybara-branslen/

EKONOMI

Kritiserat Preem ska bli jätte på förnybara bränslen

Preemraff, Preems oljeraffinaderi i Lysekil.
Preemraff, Preems oljeraffinaderi i Lysekil. Foto: Thomas Johansson/TT

Oljebolaget Preem står i centrum för den svenska klimatdebatten med sina stora koldioxidutsläpp. Nu ska man med statens miljarder i ryggen bli en jätte på så kallade förnybara drivmedel.

Och då behöver man hämta råvara – från Spanien, säger vd Magnus Heimburg till DN.

Hösten 2020: Preem är i skottgluggen för sitt projekt ROCC, att omvandla svavelrik tjockolja till fartygsbränsle. Det skulle öka utsläppen av koldioxid, en växthusgas, med 1,7 miljoner ton per år i Lysekil, vilket motsvarar mer än 500 000 personbilars årliga bidrag.

Projektet fick ja av Mark- och miljödomstolen, men skickades till regeringen för avgörande. Fast då drog Preem tillbaka ansökan och skickade in en helt ny – Mark- och miljödomstolen tar beslut om den i sommar.

Nu är planen i stället att man vill göra diesel av rapsolja, tallolja, animaliska fetter och använd frityrolja. Det ska ersätta 40 procent av den fossila oljan, och ta bort 1,7 miljoner ton i användarledet.

Snabbt byte från utsläppshöjare till utsläppsminskare, hur trovärdigt är det?

– Det nu nedlagda projektet hade pågått i flera år och marknadsförutsättningarna var inte längre desamma. Vi ändrade oss på kommersiella grunder, säger vd Magnus Heimburg.

Hade ni gjort det även om regeringen gett klartecken?

– Ja.

Det nya projektet handlar om en ombyggnad på raffinaderiet i Lysekil för 3,5 miljarder kronor. För detta tar man ett lån på 3 miljarder kronor, som till 80 procent garanteras via den nya statiga kreditgarantin för gröna industriinvesteringar. Den förutsätter att Preem får miljötillstånd.

– Vi räknar med att dra igång produktionen 2024. Nästa sommar tar vi också beslut om ytterligare ett projekt som ska öka mängden förnybar diesel – antingen i Göteborg eller i Lysekil.

Magnus Heimburg, vd Preem
Magnus Heimburg, vd Preem Foto: Malin Lauterbach

Det handlar ändå om att stödja fortsatt användning av förbränningsmotorer?

– Som vi ser det plockar vi bort fossil matning i raffinaderiet och ersätter det med förnybar, och det ger stor effekt i hela värdekedjan. Jag tror att det kommer att behövas flera olika bränslekällor för trafiken – el, vätgas och så förnybara drivmedel. Och vi kommer att använda bara restprodukter.

Många vill samma sak – blir det slagsmål om bioråvaran?

– Ja, så kan det bli. Vi har redan i dag, två år före start, säkerställt 60 procent av råvaran. Vi tar den primärt från Norden, men vi måste också gå längre bort. Vi har bland annat tecknat avtal med en stor spansk aktör.

Preem ska bli klimatneutralt 2035, går det över huvudtaget för ett oljebolag?

– Det är en relevant fråga, det handlar om flera steg: Att byta ut den fossila oljan, att använda vätgas i stället för naturgas i vår produktion och att fånga in våra egna utsläpp av koldioxid med så kallad CCS.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Den tekniken är knappast kommersiell än, räcker den till för era mål?

– Tekniken fungerar, vi har haft ett pilotprojekt i Lysekil, men vi måste jobba mycket mer med logistiken.

Preem är anslutet till det stora norska projekt som går ut på att lagra koldioxid under Nordsjöns botten, men vill också använda koldioxiden för att göra så kallat elektrobränsle till flygindustrin. Dessutom tittar Preem på att tillverka vätgas själv, genom så kallad elektrolys som drivs med el från vindkraft.

– De projekt som vi är igång med och planerar ger 2,5 miljoner kubikmeter förnybart bränsle, vi vill dubbla det till runt 2030. Det kräver flera projekt, en del av dem har inte kommit så långt, och de kräver också finansiering.

Men 2035, då ska ni inte använda fossil olja?

– I stort sett ska den vara borta då, kanske den behövs för att få till vissa produkter. Men det kommer att vara väldigt små mängder, och då kompenserar vi för utsläppen från dem, säger Magnus Heimburg.

Läs mer: Preem får första gröna kreditgarantin

Ämnen i artikeln

Preem
Klimatet
Göteborg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt