Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-03 22:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/kronofogden-kritiseras-for-handlaggningstider/

Ekonomi

Kronofogden kritiseras för handläggningstider

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Kronofogden får allvarlig kritik av Justitieombudsmannen för flera månader långa handläggningstider. På Kronofogden ber man om ursäkt, och hänvisar till ett byte av en nästan 30 år gammal stordator, som blev mer komplicerat än väntat.

TT Text

Justitieombudsmannens (JO) allvarliga kritik mot Kronofogdemyndighetens handläggningstider gäller betalningsförelägganden, alltså indrivning av skulder.

För den som försökt driva in skulder med betalningsförelägganden och ansökt på manuell väg har det i ärenden som JO undersökt tagit mellan tre och fyra månader innan ärendena ens blivit registrerade.

De maskinella ansökningarna har hanterats betydligt snabbare, och därför menar JO att Kronofogdens agerande brutit mot likabehandlingsprincipen.

”Den långsamma hanteringen kan skapa problem för den som får vänta på sina pengar – något som kan ha stor betydelse för den enskildes personliga och ekonomiska förhållanden. Myndigheten får allvarlig kritik.” säger justitieombudsmannen Katarina Påhlsson i ett pressmeddelande.

– Det här beslutet var väntat. Vi ber självklart om ursäkt till de kunder som fick långa handläggningstider, och vi har stor förståelse för dem som blev drabbade, säger Eva Carlquist, produktionsdirektör på Kronofogden.

Anledningen till de utdragna handläggningstiderna är enligt Kronofogden en ökning i ansökningar som sammanföll med ett omfattande byte av it-system.

– Det var ett komplicerat byte av två stordatorer, som det är bra att vi gjort. En hade hängt kvar i nästan 30 år, och nu kan vi skapa mer användarvänliga e-tjänster, säger Eva Carlquist.

JO skriver i sitt beslut att Kronofogdens ledning brustit i planeringen av sjösättningen av det nya it-systemet. Enligt Eva Carlquist var det svårt att förutse hur svårt det skulle bli att byta ut stordatorn.

– Vi förutsåg inte alla problemen helt enkelt. Det var större och mer komplicerat än vad man kunde förställa sig. Vi gjorde allt vi kunde men lyckades inte förutse det, säger hon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt