Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Kung på asfalt visar vägen

Allt fler asfaltsurfare börjar ta sig fram på longboard på våra gator. Dan Åhlström, longboardåkare och entreprenör, har hakat på den växande trenden och räknar med att i år sälja handtillverkade brädor för ett par hundratusen kronor.

I dag är det tävling på longboard på skidstadion i Östersund. Longboard, enkelt uttryckt en förlängd skateboard, håller dessutom på att segla upp som det nya, hippa, transportmedlet i städerna. Människor i alla åldrar, som vill känna sig unga, ställer allt oftare undan cykeln och tar sig i stället fram som asfaltssurfare i stan.

Dessutom samlas longboardåkare i parker och skidbackar för lite tuffare körning. Med rätt utrustning går det att komma upp i riktigt höga farter, kanske 70-80 kilometer i timmen. Skyddsutrustningen är då rätt omfattande med hjälm, arm- och benskydd och inte minst handskar med specialmonterade plastpuckar som används för snabba inbromsningar.

När sedan proffsen tävlar drar de på sig skinnställ och integralhjälm à la mc-åkare.

Enligt branschbedömare finns det i dag tusentalet longboardåkare i Sverige.

Dan Åhström i Stockholm, själv gammal VM-åkare i klassen liggande longboard, kombinerar sin stora hobby med eget företagande.

Tillsammans med sin bror driver han företaget Kahalani, namngivet efter en israelisk officer.

På kort tid har svenska Kahalani seglat upp som ett av prestigemärkena i branschen. Men det är inga billiga grejor det handlar om. De handgjorda brädorna betingar ett pris på 2 500-3 000 kronor. Vill man ha något extra kan man lätt komma upp i priser runt 10 000 kronor.

Brädorna tillverkas
för hand på ett snickeri i Stockholm. De består av flygplansplywood, glasfiber och kolfiber.

- Jag har fått hjälp av en 80-årig snickare med tillverkningen av brädorna, säger Dan Åhström som står för konstruktion och formgivning.

På trendkänsliga Söder i Stockholm öppnade i maj Sofo kläder och bräder en specialbutik för longboards.

- Longboards har vuxit ruskigt mycket, säger Freppa Glejpner som är delägare på Sofo kläder och bräder.

Det är många gamla skejtare som väljer att pröva longboard, när de hunnit bli lite till åren.

Merparten av kunderna
är i åldersspannet 25-45 år.

- Det är också vanligare med att tjejer väljer longboard jämfört med skateboard. De gillar att glida på longboarden, säger Freppa Glejpner.

I kölvattnet på den växande longboardtrenden har det vuxit upp en rad svenska märken, förutom Kahalani. EVL, Sofo Longboards, Red baron, Landard Standard och Moustacheape är några av de populäraste svenska märkena.

Och nästa helg är det longboard-tävling i Ånnaboda, väster om Örebro. I den 3 kilometer långa backen utlovar arrangören farter på upp till 100 kilometer i timmen.

Bild

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.