Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ladda-bilen-i-en-lyktstolpe/

Ekonomi

Ladda bilen i en lyktstolpe

Foto: Lars Lindqvist

STAVANGER. Asbjørn Mestad köpte elbil i oljestaden Stavanger när vägtullarna för ett par år sedan infördes för fossildrivna bilar. När vi träffas har han just laddat sin e-Golf i en lyktstolpe vid en parkeringsplats på en gata i centrum.

Försöket med lyktstolparna pågår sedan snart ett år efter att tidigare ha testats i London. 

Asbjørn Mestad hade tänkt byta in sin dieseldrivna Audi A6 och köpa en ny årsmodell. Men det visade sig att det blev billigare att behålla den gamla bilen och köpa en ny elbil. Därmed gjorde han som många andra norrmän, vars hushåll nu skaffat ytterligare en bil.

Köpet har inneburit en rad ekonomiska fördelar. 

Asbjørn Mestad betalade ingen engångsavgift vid köpet – en särskild avgift i Norge, som annars ofta uppgår till cirka 80.000 kronor för en vanlig personbil. 

Han betalade ingen moms på elbilsköpet. Bilen kostar honom nästan heller inga parkeringsavgifter eller vägtullar och han får köra den i kollektivkörfält.

– Jag laddar den oftast hemma, och när jag kliver in i den är den klar att köra och varm. Räckvidden är 20–22 mil, men jag kör sällan längre än tio mil om dagen. Bilen är så bra, beskriver han.

Asbjørn Mestad.
Asbjørn Mestad. Foto: Lars Lindqvist

Däremot kör han den aldrig i kollektivfält, säger han.

Även om vissa av förmånerna nu börjar tas bort, som gratis parkering och fria vägtullar – eftersom elbilarna blivit så många – tror han ingen förändring sker när det gäller friheten att slippa engångsavgiften.

– Nej, den blir kvar eftersom Norge satt som mål att inte sälja fossildrivna bilar år 2025, säger Asbjørn Mestad, som har ett förslag för att norrmän ska slippa ha två bilar, en i vardagen och en när man ska åka till sin stuga.

– Man borde kunna hyra ett extra batteri hos sin försäljare när man vill åka långt.

När Stavanger i våras började testa ett tiotal laddare i lyktstolpar var landets klimat- och miljöminister på plats. Han talade om ”nytänkande” och att Norge är inne i en elbilsrevolution som ”inga andra länder är i närheten av”. 

I Sverige har Centerpartiet föreslagit att elbilar ska kunna laddas i lyktstolpar, tekniken finns, men lagstiftningen har satt stopp.

Läs mer: Här är landet som är elbilstätast i världen

Ämnen i artikeln

Elbil
Norge
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt