Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Lägre pris på mjölk – men inte i affären

Grafik: Maria Westholm
Trots att världsmarknadspriset på mjölk sjunker, sänks inte priset på mjölk, ost och andra mejeriprodukter i butikerna – snarare tvärtom. Mellanskillnaden fördelar multinationella Arla mellan alla sina bönder i Sverige, Danmark och Tyskland.

Arlas mjölkbönder har protesterat högljutt mot att de får mindre betalt för den mjölk de levererar till mejerierna. Men de svenska mjölkböndernas pressade situation skulle ha kunnat vara ännu värre.

– Om inte priset på mejeriprodukter gått upp marginellt i juni skulle vi ha behövt sänka avräkningspriset till bönderna ännu mer. Världsmarknadspriset är så otroligt lågt nu att våra marginaler försvinner i det, hävdar Christer Åberg, vd för Arla Sverige.

Men Åberg värjer sig mot att säga att de svenska mjölkbönderna subventionerar danska och tyska bönder. Han säger i stället att just nu är inte läget för mejeriprodukter lika pressat i Sverige som i de två andra länderna.

– Våra ägare – bönderna själva – har bestämt att alla bönderna ska betalas lika. 2011 var läget det omvända. Då bidrog världsmarknadspriset till att svenska bönder kunde ta del av bra betalning på en global marknad, förklarar han.

Men likväl har de svenska bönderna känt sig hårt pressade under lång tid. Det har lett till att mer än en femtedel av mjölkbönderna försvunnit under de senaste fem åren. Förklaringen är att marknaden för mejeriprodukter blivit alltmer internationell. Det är egentligen bara färskmjölken – vanlig mjölk av olika fetthalter och grädde – som inte går i en strid ström över nationsgränserna.

Priset på ost men framför allt mjölkpulver sätter världsmarknadspriset på mjölk.

– Knepet är att inte göra något olönsamt skummjölkpulver. Arla, som lever på en internationell marknad, är mycket mer beroende av världsmarknadspriserna än vi på Norrmejerier eftersom köparna jämför vad de kan köpa från Arla med ett nyzeeländskt eller tyskt företag, säger Bo Rasmussen, vd på Norrmejerier i norra delen av Sverige.

Även om inte Norrmejerier är direkt beroende av världsmarknaden blir företaget det ändå. Arla är marknadsledande i Sverige och efter det måste andra regionala mejerier i Sverige anpassa sig.

– När världsmarknadspriset på matfett och mjölkpulver rusar upp har vi ingen nytta av det. Men det är en fördel att ha vår affärslogik när priset sjunker, säger Rasmussen.

Mjölkbönderna beskyller ofta handeln för att pressa ner priserna på mjölk och andra mejeriprodukter alltför mycket (literpriset på mellanmjölk ligger ofta på omkring åtta kronor och högre). Det håller inte Dan Jacobson, färskvaruchef på Ica, med om.

– Vi vill att så stor andel som möjligt av det pris konsumenterna betalar ska komma till den svenska bonden. Vi har ett grundläggande intresse av att lantbrukssektorn fungerar långsiktigt, säger han och påpekar att den prishöjning som Ica gick med på i somras skedde trots att världsmarknadspriset är lågt.

Hans Holmstedt, inköpsdirektör på Axfood, resonerar på liknande sätt, även om han skulle vilja se att världsmarknadspriserna slog igenom mer än de gör. Över tid har det pris handeln betalar till mejerierna ökat, säger han och fortsätter:

– Men om svensk mjölk blir en extremt exklusiv produkt och därmed dyr måste vi hitta lågprisalternativ. Där är vi inte än, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.