Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Lägre tro på H&M efter chocksiffror för försäljningen

Misstro mot H&M hos analytiker.
Misstro mot H&M hos analytiker. Other: Janerik Henriksson/TT

Flera banker och finanshus har sänkt sin riktkurs på H&M efter klädjättens försäljningsrapport i fredags. Riktkursen är ett verktyg för analytiker att visa vad de anser att ett bolags aktie är värd.

Flera banker och finanshus har sänkt sin riktkurs på H&M efter bolagets försäljningsrapport i fredags, däribland Danske Bank Markets, Carnegie, Deutsche Bank, SEB, Kepler Cheuvreux och Handelsbanken. Därutöver har UBS sänkt både rekommendation och riktkurs.

Danske Bank Markets sänker riktkursen för H&M till 167 kronor från 205 kronor. Rekommendationen sälj upprepas, skriver nyhetsbyrån Reuters.

H&M-aktien handlas kring 168 kronor på måndagsförmiddagen, drygt 16 procent lägre än torsdagens stängning.

Den stabilisering av H&M:s rörelsemarginal som UBS tidigare väntat sig skulle komma under det nyss inledda räkenskapsåret (december 2017-november 2018) tycks i och med fredagens krassa besked från bolaget nu osannolik.

Rörelsemarginalen är ett mått på hur mycket pengar bolaget tjänar på sin försäljning.

Det skriver mäklarhuset i en rekommendations- och riktkurssänkning av klädkedjans aktie till neutral mot att tidigare rekommenderat köp. Riktkursen sätter UBS nu till 170 kronor mot 240 kronor tidigare.

På längre sikt spår UBS en rörelsemarginal på 9 procent för H&M, efter att tidigare ha gissat på 11,5 procent.

UBS ser flera skäl till att stabiliseringen nu är hotad:

1. Ytterligare lagerrensningar krävs troligen under det första kvartalet, och sannolikt även därefter.

2. Detta lär tynga försäljningen av kläder som säljs till fullt pis.

3. Ytterligare kostnader behövs sannolikt för att förbättra H&M:s it-system så att produktflödet kan kontrolleras bättre.

4. Kanalskiftet från butik till e-handel kan orsaka ytterligare marginalutspädning.

UBS resonerar vidare kring att H&M-varumärket kanske inte är tillräckligt annorlunda gentemot konkurrenterna, och att butikerna därför lider av ökad konkurrens från andra lågprisaktörer såsom Primark.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.