Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-20 03:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/lagre-vinst-for-ica-gruppen-1/

Ekonomi

Ica-chefen: Grönsaker och fisk blir dyrare

Foto: Pontus Lundahl/TT

Den svaga kronan gör det dyrt att köpa varor från utlandet. Matkassen kostar redan mer, enligt Icas vd Per Strömberg. 

– Vi ser stora prisökningar inom några produktområden: grönsaker, fisk och spannmål stiger mycket. 

När kronan tappar i värde mot andra valutor blir det dyrare att köpa in varor från andra länder. För Ica är det framför allt försvagningen mot euron som gjort att inköpen kostar mer. 

– Vi ser generellt att matprisinflationen går upp. Den har gått upp ytterligare någon procentenhet mellan första och andra kvartalet och det fortsatte upp i juli, säger Icas vd Per Strömberg. 

I kombination med fjolårets torka har den svaga kronan slagit mot priserna i matbutikerna. 

– Matprisinflationen ligger på 2,6-2,7 procent i andra kvartalet, så det är den typen av prisökningar vi ser. 

På torsdagen släppte Ica rapport för det andra kvartalet 2019. Koncernen ökade omsättningen med 4,3 procent jämfört med samma period i fjol. 

– Det har varit ett starkt kvartal för oss. Vi har haft bra försäljning, inte minst ser vi att onlineförsäljningen växer starkt, både för mat och för Apotek Hjärtat, säger Per Strömberg. 

Ica har en marknadsandel på över 50 procent av den svenska matmarknaden, enligt analysföretaget HUI Researchs dagligvarukarta. I juni blev det klart att konkurrenten Coop får grönt ljus från Konkurrensverket att köpa upp de 163 svenska Nettobutikerna, affären gör att koncernen får drygt en femtedel av marknaden

– Det är klart att det kommer att ge dem ett starkare butiksnät, framför allt i södra och västra Sverige. Det kommer göra att konkurrensen på den svenska marknaden blir ytterligare lite vassare, säger Per Strömberg. 

Men Ica-vd:n är inte speciellt oroad över den nya sammanslagningen. 

– Vi växer bra och har en god lönsamhet, så vi känner inget hot. Det är en naturlig utveckling när man verkar på en marknad där konkurrensen är hög, säger han. 

I maj gjorde sig Ica-koncernen av med textilkedjan Hemtex, som stod för mindre än en procent av Ica-koncernens totala omsättning. Det slog mot vinsten under kvartalet. Enligt Per Strömberg beror avyttringen på att Hemtex är för långt ifrån Icas kärnverksamhet. 

– Vi kände att det var bättre att fokusera på vår kärna: Ica-butikerna, Ica-banken och Apoteket, säger Per Strömberg. 

Stort fokus mot hösten ligger på att tillgodose kundernas förändrade matvanor. 

– Det sker en dramatisk förändring bort från kött. Kunderna vill äta linser, bönor eller kanske halloumi i stället. Det är en stark trend just nu, säger Per Strömberg. 

Läs även: Varför handlar nästan ingen på Coop längre?