Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Lågt intresse för rättvist vin

Trots den hårda situationen för sydafrikanska vinarbetare är svenskarnas intresse för rätt­visemärkt vin lågt. Antalet viner är få och utgör bara en knapp procent av Systembolagets försäljning.

DN kunde i går berätta om fortsatt hårda förhållanden för sydafrikanska vinarbetare som varje år producerar över 30 miljoner liter vin till törstiga svenskar. Ingen övertidsersättning, fackmedlemmar som får sparken och låga löner som försvinner i hyra till arbetsgivaren.

Men trots att en rättvisemärkning på vinflaskan ställer högre krav på löner och rättigheter för vinarbetarna är intresset bland de svenska vindrickarna lågt.

Det största rättvisemärket, Fairtrade, ökade sin försäljning av viner med 23 procent mellan 2011 och 2012. Men det är inte mer än en liten krusning i det svenska vinglaset, och utgör bara 1,3 procent av Systembolagets vinförsäljning.

– Jag tror att det största problemet är att konsumenter har bristande kunskap om problem inom vinproduktionen. Sedan är det som vanligt, man handlar efter vana och pris, säger Fairtrades kommunikationsansvarige Ola Höiden.

Över lag är svenskarna inte särskilt köpvilliga när det gäller rättvisemärkta produkter. 164 kronor lägger genomsnittssvensken på Fairtrades produkter, varav 20 kronor på vin. Det kan jämföras med Storbritannien där invånarna lägger totalt 245 kronor per år.

Ulrika Knutsson sitter i styrelse­gruppen för Nätverket rättvis handel, och hon tycker att både svenska privatpersoner och företag har varit långsamma när det gäller att ta till sig rättvisemärkta varor.

– De flesta är positiva till det, men det är en stor tröskel att förändra sina köpvanor.

På Systembolaget finns 47 etiskt märkta varor, men flera av dem är varianter av samma vinmärke. Rött och vitt, på flaska och på box. Ulrika Knutsson tycker att utbudet är bra, men måste bli större.

– Systembolaget borde vara bättre på att lyfta de här produkterna. Men i slutändan är det upp till oss konsumenter. Inget händer utan ­efterfrågan, säger hon.

Fakta:Märkning av vin

På Systembolaget finns två olika etiska märkningar, Fairtrade och Fair for life.

Märkningarna ställer bland annat krav på löner som går att leva på och på demokratiska rättigheter.

Det finns 47 etiskt märkta viner på Systembolaget, varav en tredjedel bara går att beställa.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.