Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-09 00:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/laneapp-forbjuds-att-spela-tv-reklamfilmer/

Ekonomi

Låneapp förbjuds att spela tv-reklamfilmer

Arkivbild.
Arkivbild. Foto: Oyvind Lund

Kreditbolaget Rocker förbjuds att spela sina reklamfilmer. ”Bynka- klippen” vänder sig till en sårbar, skuldsatt grupp som måste skyddas av lagen, fastslår domen. 

Förra året började ett nytt begrepp att höras i tv-rutan - ”bynka”. Kreditbolaget Rocker, som driver varumärket Bynk, uppmanade i fyra olika reklamfilmer människor att ta nya lån, utöka sina krediter eller att ändra och pausa sina återbetalningar via deras låneapp. 

Marknadsföringen fick Konsumentombudsmannen (KO) att se rött. Anledningen var att reklamen lyfte fram att ta lån som ett problemfritt sätt att rädda sin ekonomi, enligt Daniel Karfs, som är biträdande Konsumentombudsman. 

– Vår bedömning var att den typen av personer som kanske är intresserade av lånen kan ha en överskuldsättningsproblematik. Det kan handla om personer som saknar inkomst eller förmögenheter för att täcka sina dagliga utgifter. 

Han tillägger:

– Då är det extra viktigt att reklamen är balanserad och inte överdriver möjligheterna att få ta eller ändra lån. 

Dessutom ger ordet ”bynka” sken av något lockande och enkelt – när det i själva verket handlar om att ta lån. Det konstaterar Patent- och marknadsdomstolen som fastslår att företaget har stridit mot kravet på måttfullhet vid marknadsföring av krediter. 

”Filmerna ger sken av att lösningen bara är ett knapptryck bort och att det går att swipa, klicka och trycka utan att det medför några större konsekvenser för privatekonomin”, står det i domen som föll den 25 juni i år. 

Rocker förbjuds att spela reklamfilmerna. Om företaget bryter mot domen riskerar de att tvingas betala 500.000 kronor.

I en skriftlig kommentar uppger Rocker:s kommunikationsdirektör Oscar Hyléen att företaget kommer att efterleva domstolens beslut. Han tillägger även att företaget frivilligt valde att rätta sig efter kritiken och avslutade marknadsföringen innan reklamfilmerna anmäldes till Patent- och marknadsdomstolen. 

Läs mer om konsumentfrågor:

Konsumentverket vill se bevis på låneföretaget Bynks popularitet 

KO om sin roll under krisen: ”När ska konsumenterna få stöd om inte nu?” 

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt