Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Långt fler än hälften av bankkontoren vägrar kontanter

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Landets tio största bankkedjor har tillsammans drygt 1 400 kontor i landet. Långt fler än häften av dessa, 852 stycken, är kontantlösa. Och utvecklingen mot det kontantlösa bankkontoret håller i sig visar nya siffror från Bankföreningen.

Samtidigt som Riksbanken hårdlanserar de nya sedlarna fortsätter trenden med allt fler kontantlösa banker. En genomgång DN gjort av de tio största bankerna i landet (inklusive utländska bankers filialer) visar att de kontantlösa kontoren ökat från 117 stycken år 2010 till 852 stycken 2014.

Totalt har de tio bankerna med störst balansomslutning drygt 1 400 kontor i Sverige, långt fler än hälften är alltså kontantlösa. En bank utmärker sig dock, Handelsbanken, som fortfarande accepterar kontanter i samtliga sina 463 kontor.

Av SEB:s 168 kontor är 136 kontantlösa, Nordea har 261 kontor i Sverige varav 221 inte hanterar kontanter. Även merparten av Swedbanks 314 kontor är kontantlösa, 298 stycken.

Enligt Bankförenings årliga sammanställning ”Bank- och finansstatistik” inträffade den stora scenförändringen mellan åren 2010 och 2011 då de kontantlösa bankkontoren ökade från 117 stycken till 500. Därefter har kontantavvecklingen fortsatt.

Samtidigt har Riksbanken satt i gång en omfattande och kostsam process att byta över 300 miljoner sedlar och två miljarder mynt det närmaste året. Riksbanken har uppskattat att bankens nettokostnad för bytet blir ungefär 150 miljoner kronor.

Som DN berättat tidigare läggs de riktigt stora kostnaderna på handeln. Enligt intresseorganisationen Svensk Handel kommer sedelskiftet kosta runt en miljard kronor.

Samtidigt drar alltså bankerna ner på sina kostnader genom att begränsa antalet kontor som hanterar kontanter över disk. Ett kontantlöst kontor kan dock fortfarande erbjuda kontanthantering med hjälp av automater men även där sker en successiv nedtrappning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.