Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Volvo ligger långt framme med självkörande bilar

Foto: Eric Risberg/AP

 Tre frågor till DN:s motorreporter Lasse Svärd om Volvos miljardaffär med Uber.

Vad innebär affären för Volvo? Är det förarlösa bilar som är framtiden?

– Nej, det ligger långt fram i tiden om man menar bilar som automatiskt klarar all form av trafik. Tekniskt sett återstår en hel del problem att lösa, men de stora utmaningarna ligger på ett annat plan, inte minst gäller det lagstiftning och infrastruktur.

   Läs mer: Uber köper tusentals självkörande Volvobilar

– Man ska komma ihåg att många moderna bilar i dag redan är självkörande till viss del. De klarar att hålla sig inom filer, hålla vald hastighet och avstånd till framförvarande och att parkera själv. Bilarna reagerar också automatiskt för plötsligt uppdykande hinder. Om föraren inte ingriper bromsar bilen själv. Utvecklingen mot helt förarlösa bilar går alltså gradvis.

Ligger Volvo Cars långt framme?

– Ja, det får man säga. Det visar ju inte minst den stora affären i dag, ett ramavtal som kan vara värt uppemot tio miljarder kronor. Volvoledningen har identifierat uppkoppling, autokörning och bildelning som centrala framtidsfrågor. Volvo har redan specialbyggda bilar i trafik i USA för utvärdering och i Göteborg ska 100 utvalda familjer få prova bilar med avancerad självkörningsteknik. Volvo Cars har ett kaxigt mål att vara ledande i omställningen. 

Vad driver utvecklingen?

– Förändrade attityder och köpmönster och hårdare miljökrav är några faktorer.  Det är längre inte givet att man ska äga sin bil. Istället köper man mobilitet när man behöver - via en app. Enkelt, bekvämt och miljösmart. Lyft mobilen så kommer en Volvo smygande runt hörnet - utan förare.

– Bildelning och självkörande bilar ger minskad trängsel i storstäderna, trafiken flyter jämnare och olycksrisken faller dramatiskt. Så ser visionerna ut. Men vägen dit är lång och krokig.  

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.