Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-23 23:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/last-lage-i-sas-konflikten-ingen-gor-forsta-draget/

Ekonomi

Låst läge i SAS-konflikten – ingen gör första draget

Foto: Magnus Hallgren

Läget i SAS-konflikten är mer låst än tidigare. Piloterna har dragit sig tillbaka och väntar på att arbetsgivarsidan ska ta kontakt – och arbetsgivarsidan avvaktar. 

Nu har bolaget valt att ställa in ytterligare flighter under lördagen. Den svenska medlaren tror det kan ta ”ett par dagar” innan några framsteg görs. 

Rätta artikel

SAS-piloterna ratade det bud som medlarna lade fram under torsdagskvällen och sedan midnatt strejkar nu över tusen piloter i väntan på en lösning. 

SAS har hittills ställt in 670 flygningar på fredagen vilket berör omkring 70.000 passagerare. Nu har flygbolaget kommit med nya besked som gör gällande att ytterligare 330 flighter ställs in även på lördagen. Det berör 34.000 resenärer.

Totalt beräknas 170.000 passagerare påverkas av strejken under helgen. 

Medlare är fortfarande inkopplade i förhandlingarna men i nuläget är det främst upp till de båda parterna att få igång samtalen. Hur lång tid det tar innan det sker är ovisst – ingen av dem tycks vilja göra det första draget.

– Vad som händer nu är egentligen att vi har dragit oss tillbaka och väntar på om arbetsgivaren vill ta kontakt, säger Rwaz Nermany, ordförande i Svensk Pilotförening. 

Ni kommer inte kontakta dem själva?

– Jag kan egentligen inte svara på vad vi kommer och inte kommer göra. Det är en ganska dynamisk situation men just nu sitter vi inte i begrepp att kontakta dem, nej. 

Arbetsgivarsidan i Sverige ska nu undersöka vilka möjligheter som finns för att ”skapa förutsättningar för en konstruktiv dialog” som kan öppna för att avsluta konflikten. 

– Det ser mörkt ut, säger Torbjörn Granevärn som är förhandlingschef för flygbranschen på Transportföretagen.

– Anledningen till det är att de står kvar kvar vid sina extrema yrkanden, tillägger han.

Enligt hans sätt att bedöma en pilots snittlön innebär piloternas anspråk en löneökning på 13 procent. Piloterna har ett annat sätt att räkna på lönen och menar att det är ett betydligt mindre påslag som de kräver. 

Medlarna står fortfarande till parternas förfogande men har uppgett att de inte kommer göra någonting aktivt för att få igång samtalen som det ser ut just nu.

– Vi tar själva kontakt med parterna för att höra hur läget är, om något har förändrats eller om de är sugna på att starta om. Vårt uppdrag är att se till att det där blir löst så att tredje man drabbas så lite som möjligt, men för stunden är ingenting inplanerat från oss, säger Jan Sjölin från Medlingsinstitutet. 

Han tror att det kan dröja ett par dagar innan några framsteg görs. 

– När en konflikt går i gång får parterna så mycket jobb med att administrera själva konflikten de första dagarna. Erfarenheten är att det brukar bli ett par dagars stiltje på grund utav internt arbete, och det skulle förvåna mig om det inte blir så nu också, säger Jan Sjölin.  

Läs även: De kunde förberett sig bättre 

Läs även: Tips om du drabbas av flygstrejk 

Läs även: Stor oenighet om pilotlönerna