Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 20:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/latinamerikas-nast-storsta-flygbolag-i-rekonstruktion/

Ekonomi

Latinamerikas näst största flygbolag i rekonstruktion

Stängda diskar för colombianska flygbolaget Avianca.
Stängda diskar för colombianska flygbolaget Avianca. Foto: Marvin Recinos/AFP

RIO DE JANEIRO. Latinamerikas näst största flygbolag, colombianska Avianca, har ansökt om rekonstruktion vid en amerikansk domstol. Om rekonstruktionen inte lyckas kan Avianca bli första stora flygbolag att gå i konkurs på grund av coronapandemin.

I mitten av mars stängde Colombias president Ivan Duque landets luftrum och Aviancas 140 flygplan ställdes på marken. Många av bolagets 20.000 anställda fick semester utan betalning, men de fasta utgifterna fortsatte att ticka.

När 80 procent av bolagets inkomster försvann under april fann ägarna ingen annan utväg än att ansöka om rekonstruktion vid en domstol i New York. Enligt amerikansk lagstiftning skjuts nu företagets skulder upp och Aviancas ägare får möjlighet att sälja delar av verksamheten.

Fram till 2004 var Avianca Colombias statliga flygbolag, då det skuldsatta bolaget såldes till den bolivianska oljemiljardären Gérman Efromovich för 20 miljarder kronor. Han utökade flygbolagets täckning i Latinamerika genom att köpa upp Taca Airlines i El Salvador och blev därmed det näst största flygbolaget i Latinamerika.

Efter en pilotstrejk för några år sedan, då Gérman Efromovich hyrde in brasilianska piloter till att ersätta de som strejkade, utmanövrerades han vid en styrelsekupp. I stället tog holdingbolaget Kingland Holding över med den nederländske affärsmannen Anko van der Werff som chef. Han menar att rekonstruktionen ger Avianca en chans till ”att bli ett bättre och mer effektivt flygbolag som kan verka i många år till.”

Flygbranschen är den som drabbats värst av coronapandemin. Enligt IATA, flygbolagens internationella organisation, har det globala resandet minskat med 90 procent under coronapandemin. Enbart i Latinamerika väntas årsinkomsten till flygbolagen minska med 150 miljarder kronor. Det är det största tappet i flygindustrins historia.

– För alla flygbolag i världen är covid 19 en stor utmaning. Utan inkomst har inget företag en bra framtid. Vi möter tre problem: stängda gränser, vi vet inte när luftrummen kan öppnas igen och det kommer ta tid att återhämta trafiken, säger Aviancas chef, Anko van der Werff, till den colombianska dagstidningen El Tiempo.

Han vill inte svara på varför den colombianska staten inte gick in med pengar för att undvika en eventuell konkurs, utan menar att en rekonstruktion kan fungera, även om det innebär att bolaget måste avskeda anställda och sälja en del av sina plan.

– För närvarande finns det inte många som vill investera i ett flygbolag. Därför har vi pratat med regeringen om ett lån som ska få oss tillbaka. I mars lyckades vi betala alla löner. I april sänkte vi lönerna med hälften och i maj ser det inte ut som luftrummet kommer öppnas. Då kan vi endast betala den statligt bestämda minimilönen till de anställda, säger Anko van der Werff till El Tiempo.

Landets president, Ivan Duque, ser ingen ljusning på landets restriktioner.

– Fram till den 30 maj kommer vi inte ha en enda internationell flygning, sa han vid ett tal till nationen i förra veckan.

Avianca bildades 1919 och är världens näst äldsta flygbolag efter nederländska KLM.

Läs mer: Tusentals flygplan har blivit skrot. 

Läs mer: Flygtrafiken hårt drabbad.