Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Leverans hinder för näthandel

Svenskarnas handel på nätet skulle öka om leveranserna blev smidigare, visar en ny undersökning.

– Logistiken motarbetar konsumenten, säger Anders Söderman på konsultföretaget Claremont.

Tre av fyra svenskar skulle handla mer på nätet om de hade möjlighet att välja plats och tid för leverans, enligt en undersökning från management- och it-konsultföretaget Claremont.

Nästan lika många, 73 procent av de tillfrågade, säger att de skulle handla mer om det gick att samordna leveranser från flera leverantörer. Undersökningen bygger på intervjuer från tusen personer och gjordes av företaget Snabba Svar.

Claremont hjälper företag med e-handel och de ser ett problem när det gäller transporterna av varor som köps på nätet.

– Lösningen för logistiken är riktigt dålig och motarbetar konsumenten. I dag är det främst varor med hög marginal som är lätta att transportera som säljs mest på nätet, säger Anders Söderman, ansvarig för affärsområdet Digitala affärer på konsultföretaget Claremont.

Han menar att det är orimligt att kunden betalar frakt för att få varan hem men i många fall ändå måste hämta den på ett utlämningsställe.

Ett annat problem är att många leveranser kommer på dagtid när de flesta inte är hemma.

– E-handelsbranschen pratar i dag om drönare och självkörande bilar som en lösning på problemen. Men det behöver inte vara så komplicerat, säger Anders Söderman.

Han skulle vilja se lokala distributionscentraler där kunderna betalar för att få varor man köpt från olika företag utkörda på en viss dag och tid. Då skulle matvaror, elektronik och kläder kunna komma i samma leverans.

Han tror att olika e-handelsbolag skulle kunna dra nytta av det, exempelvis de bolag som säljer matkassar.

– Deras affärsidé är att sälja mat. De är inte intresserade av själva logistiken. Deras affär skulle bli mer lönsam och förmodligen billigare för kunderna med en sådan här lösning, säger han.

Anders Söderman menar att transportjättarna Postnord och DHL i dag har ett oligopol för leveranser som bromsar utvecklingen för näthandeln.

– Om inte Postnord tar tag i denna viktiga fråga kommer andra aktörer att ta bollen, säger han.

– Det är inte en jättedyr operation men det kräver en del investeringar. Men de rätta aktörerna borde kunna få lönsamhet i en sådan här affär, säger han.

Vad en smidigare leveranskedja skulle innebära i ökad handel är svårt att sia om, säger Anders Söderman.

– Men förändringen i köpbeteenden skulle förändras och konsumenterna skulle börja köpa andra och fler varor på nätet, säger han.

Postnords vd Håkan Ericsson tillbakavisar att bolaget skulle vara en del av ett oligopol.

– Det finns många aktörer som är inne i den branschen, säger han.

Han konstaterar också att frågeställningen om hur, var och när leveransen ska ske är viktig för bolaget.

– Vi jobbar väldigt mycket med valmöjligheter och lanserar flera spännande alternativ.

Håkan Ericsson pekar på att kunder via Postnords app nästa år ska få fler valmöjligheter. Mottagaren ska kunna välja dag och plats och om varorna ska köras hem eller hämtas hos ombud.

DN har sökt DHL för en kommentar.

Foto:

Fakta.

E-handeln kan delas in i tre områden:

Resor: Står för 51 procent av omsättningen. Paket- och charterresor, flygbiljetter och hotellbokningar är de största delarna.

Varor: Står för 37 procent av omsättningen. Varor kopplade till bilar, båtar och mc är största gruppen.

Tjänster: Står för 12 procent av omsättningen. Spel och biljetter är de största tjänsterna för e-handel.

Källa: Dibs

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.