Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/linus-larsson-omstritt-uber-kor-in-pa-borsen/

Ekonomi

Linus Larsson: Omstritt Uber kör in på börsen

Foto: Don Emmeret/AFP

Förluster, otaliga skandaler men också ett segertåg över stora delar av världen. I dag gör transportföretaget Uber entré på börsen, den största noteringen på många år.

DN:s Linus Larsson svarar på tre frågor om ett minst sagt omstritt företag.

Rätta artikel

1. Hur blev Uber så stort?

– Uber startades i San Francisco, en stad med då välkänt illa fungerande taxisystem, för nästan tio år sedan. Under de första åren var tjänsten känd för svarta blanka lyxbilar, välklädda förare och gratis mineralvatten åt kunderna. En lyxtjänst för de som kände sig lite för fina för vanlig taxi. Men senare ändrades profilen, utbudet breddades med enklare bilar och billigare resor. Men även de byggde på modern teknik som många gamla taxibolag saknade, beställningar och betalning via samma app och bättre spårbarhet och förutsägbarhet tack vare karttjänster och gps.

Konceptet lanserades på nya marknader i ett rasande tempo – och med stora förluster. Men tack vare en jättelik kassakista och tålmodiga investerare kunde expansionen rulla på, utan att företaget behövde tänka så mycket på att tjäna pengar. I praktiken var och är alltså resorna subventionerade av riskkapital från så väl Silicon Valleys namnkunniga investerare som Saudiarabiens statliga investeringsfond.

– I dag finns en rad tjänster som erbjuder liknande tjänster. Men det var Uber som satte standarden.

2. Varför är Uber omstritt?

– Uber har varit indragit i oerhört många skandaler, kanske mer än något jämförbart bolag. En del har handlat om hur Uber har använt förare utan legitimationer som konventionella taxiförare måste ha. Anhängare av detta ser det som en sund utmaning av en stagnerad taxibransch, kritiker som exploatering av arbetskraft och ohederlig konkurrens.

– I Sverige lanserades tjänsten Uberpop, som framställdes som samåkning men i praktiken fungerade som en transporttjänst med olegitimerade förare. Den förklarades som olaglig, förare greps och åtalades. Ändå fortsatte Uber locka nya förare, samtidigt som tingsrätterna dömde Uberpop-förare på löpande band.  

– Men skandalerna har gått långt bortom frågan om taxilicenser. Sexuella trakasserier bland anställda, funktioner i appen för att lura både myndigheter och Apple. En högt chef fick sluta sedan det framkom att han hade skaffat sig tillgång till patientjournalen för en kvinna som hade blivit våldtagen av en Uber-förare i Indien. I Frankrike har Uberchefer till och med gripits av polis. Listan är lång. För två år sedan blev det för mycket. Grundaren och vd:n Travis Kalanick fick gå. Företaget lovade att förändra företagets kultur i grunden.

3. Vad är framtiden för Uber?

– På längre sikt: Att ge alla förare sparken. Uber utvecklar, som ett av många företag, teknik för självkörande bilar. Det råder ingen tvekan om att bolaget vill låta den ersätta mänskliga förare så snart som möjligt. Om de får tekniken att fungera tillräckligt väl, och satsningen inte stoppas av lagar och regler, kan man tänka sig hela Uberflottor med förarlösa fordon som beställs via en app precis som dagens mänskligt framförda bilar.

– En vanlig vision för självkörande fordon är att bilen går från att vara något man äger till en tjänst man brukar. Om det sker, då skulle Uber vara väl placerad att bli navet. Man kan till och med se det som hela syftet med Uber. Dagens modell, med mänskliga förare, ska i så fall betraktas som en förberedelsefas där företaget framför allt försöker få ett fotfäste på så många marknader som möjligt.

Läs även: Det blir kanske aldrig vinst för Uber