Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Lista - sjuka varumärken vi minns

När ett varumärke börjar användas som beteckning på en varukategori kallas det för ett "degenererat varumärke". Ett "sjukt varumärke" är ett varumärke som är på väg att bli en del av språket.

Exempel på degenererade eller sjuka varumärken:

Assistent (Köksmaskin tillverkad av Electrolux)
Bostongurka (Kryddad gurkblandning uppfunnen av Felix)
Filofax (Brittiskt företag som tillverkar en rad olika planeringskalendrar)
Frigolit (Varumärke för expanderad polystyrenplast)
Gladpack (Varumärke för häftande plastfolie från First Brands)
Jacuzzi (Företag som tillverkar bubbelbad men också duschar och badrumsinredningar)
Jeep (Bilmärke från DaimlerChrysler som ursprungligen var ett militärfordon, GP, General Purpose)
Lypsyl (Läppfuktare från brittiska Lornameade)
Maizena (Majsstärkelse som ägs av Unilever)
Masonit (Träfiberskiva ursprungligen tillverkad av Masonite)
Melitta (Kaffefilter uppfunnet av Melitta Bentz 1908)
Oboy (Chokladdryck ägd av Kraft Foods)
Post-it-lappar (Gula komma-ihåg-lappar tillverkade av 3M)
Rollerblades (Varumärke för enradiga rullskridskor ägt av italienska Nordica)
Termos (Värmebevarande dryckeskärl ursprungligen tillverkat av företaget Thermos)
Tetra Pak (Svensk uppfinning från 1951 för att förvara drycker i pappförpackningar)
Tipp-Ex (Korrigeringsvätska uppfunnen i Tyskland 1959)
Vespa (Skotermärke tillverkade av det italienska företaget Piaggio)
Walkman (Musikspelare för kassetter skapad av Sony 1979)

Vilka varumärken har vi missat? Mejla till nyhetstips@dn.se.

Skriv gärna några rader om vad som gör att du tycker att namnet kvalar in på listan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.