Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/livsmedelsforetag-presenterar-klimatmanifest/

Ekonomi

Livsmedelsföretag presenterar klimatmanifest

Foto: Stefan Ed

Svensk mat ska bli klimatsmartare och tillverkas mindre slösaktigt och mer etiskt. Branschen presenterade på onsdagen ett manifest för en mer hållbar livsmedelsproduktion.

Rätta artikel

Drygt 40 företag står bakom manifestet som organiseras av branschorganisationen Livsmedelsföretagen med 800 medlemmar. Här finns jättar som Coca-Cola, Cloetta och Arla Foods, men också mindre företag, inklusive konditoriet på hörnet.

– Det handlar om att ta ansvar, och om vår egen trovärdighet. Livsmedelsbranschen har en tuff lönsamhet, att satsa på mer hållbarhet är en framgångsnyckel. Vi vill både att mer svensk mat konsumeras i Sverige och öka exporten, säger Lars Appelqvist, ordförande för Livsmedelsföretagen och vd för Löfbergs.

Manifestet innehåller fem åtaganden: Helt fossilfria transporter och fossilfri produktion år 2030, halverat matsvinn och hundraprocentigt återvinningsbara förpackningar på samma tid, en uppförandekod för hela leverantörskedjan och effektivare vattenanvändning.

Den som läser innantill ser dock att det står att deltagarna ”åtar oss” att ”arbeta för” de olika målen. Det handlar alltså inte om klockrena löften.

– Du har rätt, det kan låta lite vagt, och några stora företag som redan är igång kan tycka att vi är för oambitiösa. Men vi vill få med många aktörer, som har olika förutsättningar, och kan som branschorganisation inte straffa bolag. Däremot lovar alla att vara transparenta med vad de åstadkommer och det kommer vi att följa upp, säger Lars Appelqvist.

Deltagarna får själv välja vilka av målen de tycker är ”relevanta”. Finns det en risk att de väljer det enklaste?

– Så kan det bli, men i så fall får vi ta en diskussion. Det kommer helt säkert en 2.0-version av manifestet, där vi skärper skrivningarna eller lägger till ett sjätte mål som vi inte vet om i dag.

På hemmaplan kommer Appelqvist att prioritera fossilfrihet och sociala åtaganden i till exempel Kenya och Brasilien, där kaffebönorna kommer ifrån.

– När det gäller klimatpåverkan har vi nått halvvägs, vi ska fortsätta att gå över till annat bränsle i transporter och tjänstebilar och införa mer biobränsle i rosteriet. I importländerna handlar det om att värna böndernas arbetsvillkor men inte minst om att uppmuntra deras barn att ta över, säger Lars Appelqvist.

Han fortsätter med en fråga:

– Vet du hur mycket färdigt kaffe vi slänger - 30 procent. Häll inte upp mer än du dricker! Kaffesumpen kan man göra muggar av eller använda till gödsel.

Läs mer: ”Billigare mat med EU:s jordbruksstöd” 

 Läs mer: Fakta i frågan: Är bönderna Eu:s stora vinnare?